Problem med Carplay

Använder Carplay vilket oftast funkar kalas!
Men ibland så kopplar telefonen upp och jag ser skärmen, kan navigera runt i menyerna i bilen men så fort jag startar något ljud så tappar den anslutningen och anslutningsfel visas i bilen.

Ansluter jag igen så får jag samma beteende, nästa gång jag använder bilen funkar allt som det ska igen.

Får samma problem både med min trådlösa adapter samt med kabel. Kör en V60.

Någon som upplevt samma bekymmer och har nån bra lösning?

Jag tycker CarPlay aldrig har fungerat speciellt bra för mig senaste tiden, ibland bara svart skärm, fryst skärm, nerkopplingar och musiken hackar lite då och då. Kör både kabel och trådlöst.

Har mer givit upp och hoppas att kommande versioner av iOS samt bilens programvara löser det. Har en Skoda Octavia 21.

1 gillning

För mig fungerar CarPlay klockrent och har alltid gjort det (Mazda 6). Den trådlösa adaptern kraschar ibland och ljudet när man pratar i telefon blir klart sämre, men det är ju mjukvaran till adaptern.

1 gillning

Åh fan, det beteendet känner jag inte alls igen faktiskt, när det väl rullar så brukar det inte vara några problem. Är nån gång då och då som det vägrar strömma ljud, utan då kopplar det ner istället.

Får väl hoppas på nån uppdatering framöver, hade bilen inne på service idag så man kan ju hoppas att det blir bättre! :slight_smile:

Jo för det allra mesta så funkar det kanon, är bara ibland det strular lite för mig.
Hade kunnat köpa om det bara var när jag körde den trådlösa adaptern, men när det inte funkar med kabel heller blir jag lite fundersam.

För att nästa gång jag kör iväg funkar det som det ska igen.

Låter ju som om det är Volvos CarPlay implementation som är skakig. Kanske finns någon annan här som kör Volvo och upplever samma sak, eller om de har släppt någon mjukvaruuppdatering.

Audi Etron, upplever CarPlay som lite skakigt på sistone också.

CarPlay Kia E-Niro fungerar bra trådlöst med adapter. Några gånger har ljudet hackat men det kan jag inte enbart skylla på CarPlay utan det kan vara dålig mottagning på 4G också.

Har inga problem 99% av tiden i vår Skoda Superb. Kör kablar och enda gången strul kan uppstå är när bilen av okänd anledning omg kopplar ifrån anslutningen direkt när den ska slutföra uppkopplingen, sedan loopar det så. Då får man vänta en bra stund och sedan ansluta på nytt. Sker kanske 1-2 gånger i månaden.

Hackande ljud brukar ju vara Sonos fel. Hittar ut själv. :joy:

2 gillningar

Väldigt sällan jag upplever problem. Inkopplad med sladd alltid. Max någon gång varannan månad då jag inte får upp Carplay alls. Bara att dra ur sladden och sätta in igen så funkar det.

Vi har en Ford Focus Active 2020 med Sync 3.

1 gillning

Jag stängde av wifi uppkoppling mot bilen och körde bara bluetooth, tycker det blev bättre. Körde 10 mil med navigering och Spotify utan problem. Fast efter MacD paus mötes jag av en svart skärm i bilen.

Ofta är det ju kabeln som är kass om CP strular.

Exakt samma problem upplever jag på min golf -17

Trådlöst kan ställa till det också på flera sätt - tex att nätet inte fungerar för den försöker få internet från bilen.