Problem med att macOS vaknar ur vila

Haha, tja, händer mig också, och även på mina Macar som är i sleep mode och då alltså vaknar… så förblir dom vakna och sparar ingen ström tills jag upptäcker det… kanske en inställning?
Allvarligare är att det sker när i Stör ej läge i sleep mode också… attans irriterande!

På macen har du antagligen nåt program som väcker dem. Om du ids så är det bara att börja checka loggar för att se vad som väcker macen.

Skulle inte förvåna mig om det är antivirusprogrammet.

2 gillningar

Kan mycket väl vara det ja

Nej det är det inte, utan när det händer så är det en notis eller flera upp till höger. Tror det är inställningen för notiser. Visa vid släckt skärm… typ

Har inga appar som skulle behöva gå igång av sig själva förutom Appels egna som snurrar för att Powernap ska funka.

Det är antagligen en bakgrundsprocess för någon app som drar igång datorn.

Innan jag sätter datorn i vila stänger jag alla appar för utom mail och sådana Apple appar och vad jag vet snurrar inga appar som skulle behöva visa något på skärmen och därmed tända den…
Appar typ Bartender, Adobe etc som ligger i menyraden lämnar endast notiser om det skulle vara nått

Så det är magi alltså. :wink:

3 gillningar

Magi vet jag inte men irriterande då man vill spara energi och skärmen drar igång och då även datorn och 175 W extra när man inte är framför datorn.

Ingen av dessa som snurrar här tänder skärmen om det inte måste lämnas en Notis.

Hur vet du att de inte tänder skärmen?

Det ser han med kameran. :joy::joy:

De få gånger jag faktiskt sett att skärmen går ur vila så har det alltid funnits en notis där.

Man sitter ju inte direkt och kollar på en skärm som är i vila, men händer ju att man gör nått annat som inte kräver dator :slight_smile:

Man tycker ju att detta borde vara Prio 1.:

om man har det översta valet iklickat(Visa notiser på låst skärm):

Det vet jag inte, men när man loggar in så finns det ingen annan app igång med öppet fönster… aldrig…
Så, du menar att en av apparna skulle starta, öppna ett fönster och sen avsluta sig själv? Det tror inte jag händer, men om så vore fallet skulle väl datorn och skärmen gå ner i vila igen efter en stund?

Nej, men en app behöver inte ha ett öppet fönster för att väcka datorn.

Vet inte om det här fortfarande fungerar för att se anledningen till att datorn vaknar men du kan ju alltid testa: https://www.macobserver.com/tips/quick-tip/mac-wake-history/

Ok, provar terminalen, men verkar ta en jädra tid för en lista. Ska även testa appen det hänvisas till på samma sida :slight_smile: Nähe, inte tillgänglig i min region :-/

log show --style syslog | fgrep “Wake reason: EC.LidOpen”
Föresten, hur vet man att terminalen jobbar… är bara en grå ruta efter jag tryckt enter som inte blinkar eller nått? LidOpen??? Finns ingen Lid på MP?

Hmm, nu är terminalen klar… men var visas resultatet?

Ok, hitta i Systemmeddelanden men är ju hur lång som helst och jag är inte mannen att tolka den och den är för lång att lista här, blir error-meddelanden :-/

Yep, är inte enkelt att hitta vad som spökar. :man_shrugging: