Problem med AirPods Pro 2

Har haft ett par APP2 sen de kom. Ljudet är fantastiskt, men jag har ett skumt problem:
När jag pratar i telefon stängs NC:n av, inte helt men lite. Detta innebär att när man svarar på ett samtal så hör man plötsligt omgivningen!?

MacForum har kollat på lurarna men kunde inte hitta något fel (sannolikt för att jag lämnade en dålig felbreskrivning).

Så min fråga till församlingen: Är det någon som känner igen detta?

Kan någon med APP2 bekräfta att du inte hör mer av omgivningen när du pratar i telefon? (Enkelt sätt att testa detta på är t ex att ha på musik i bakgrunden, sätta på NC på Airpodsen och höra hur tyst det blir. Sedan ringer du fröken ur på 90510. Man kommer höra hur bakgrundsmusiken förstärks.)

Kan det bero på medhörningen? Dvs under samtal plockar micken upp din egen röst och matar ut i luren för att det inte ska bli ”instängt” när du pratar? Innebär kanske då att även lite bakgrundsljud slinker med..?

Det KAN bero på det. Men det låter inte så på mina APP1. Går det stänga av?

Jag noterade idag att det i synnerhet är högre frekvenser som släpps igenom. När minluftrenare startar så hör jag inte den om jag har på mig Airpodsen – Idag startade den när jag var i samtal och f*n vad det började brusa!