Problem efter viloläge i Windows

Måste ju tyvärr köra Windows på jobbet.
Denna bild kommer upp efter varje gång datorn har varit i viloläge, det är som att den är avstängd?
Tips? :thinking:

Byt jobb är nog mitt bästa tips :stuck_out_tongue:

Nej men har du valt att typ disken/diskarna skall gå ned i vila också?

Haha, har övervägt det! :laughing:
Nä, jag tycker inte se det i alla fall!

Detta är ju då med sladden i, annars förstår jag ju det.

pooptions

Nä det där ser ju rätt ut faktiskt och där tog det slut på Windowstips från min sida haha. Bäst att koppla in Sonosmördaren @Stefan_Sandstrom !

1 gillning

Ändå tänkt lämna in den till IT-avdelningen under semestern så de kan få kika på det annars. Tack ändå! :slight_smile:

1 gillning

Den är väl AD kopplad så IT avdelning har väl massa GPO:er. Kanske en som bootar datorn varje natt?. kolla om den fått sig en omstart senaste tiden?

1 gillning

Det är den! Inte omöjligt alls… Hur kollar man det på en Windows-maskin? :laughing:
För att kolla på mac = “uptime”, på Windows “wmic path Win32_OperatingSystem get LastBootUpTime”… :roll_eyes:

Men ja, den verkar ha bootat idag?

ELLER…

Kolla hur länge nätverket varit uppe…brukar ge bra bra indikation

Okej, hur gör jag det då? Jag är inte så hemma i windows längre :laughing:

DHCP lease obtained: den ‎8 ‎juli ‎2021 07:59:04, duger det? :thinking:

Finns det ingen terminalliknande funktion till Windows? På macOS kan jag kolla detta i Terminalen på 2 sekunder.
Screenshot 2021-07-08 at 08.41.56

1 gillning

Nej, vi gömmer det i “inställningar” eller “Kontrollpanelen”, vilken undrar du? Det får du själv ta reda på :slight_smile:

Förlåt, bara lite bitter över Windows…

1 gillning

Jag vet känslan, varje gång en anställd på vårt bolag måste ha en PC får jag rysningar av att jag måste installera den och hålla på och vara i det där hemska operativsystemet. Körde även Windows i mitt förra jobb i nio år och det var nog där mitt förakt till OS:et växte fram successivt.

1 gillning

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Apple vs resten

dubbeltappar nere till höger på network ikonen så får du info hur länge den varit uppe