Problem att ansluta till IKEA-gateway

Hej,

Jag har problem att ansluta till min IKEA-gateway via telefonen.

Problemet har jag haft en längre tid, men har försökt tagit mig an detta den senaste veckan, då jag vill koppla in fler enheter. Tyvärr får jag bara upp den orangea sidan med att jag inte kan ansluta till min gateway.

Här ska jag försöka beskriva hur det hela är uppbyggt

Jag är uppkopplad mot en Google Mesh i ett större Google-wifi-system som min hyresvärd tillhandahåller. Jag har försökt koppla min Ikea Gateway dels med sladd direkt in i meshen, dels satt en tidigare router (nu omställd till brygga) mellan enheterna. Min IKEA-gateway visar att den har internetuppkoppling.

Jag har dessutom varit och bytt min IKEA-gateway i butiken, men samma problem uppstår med den nya. Jag har naturligtvis återställt båda via knappen.

Hur jag än beter mig kan jag inte ansluta till min gateway, vilket är galet frustrerande.

Nu sätter jag min tilltro till er. Vad ska jag göra?

Farran

Hej och välkommen till forumet!

Jag skulle helt klart sätta mina pengar på att det är det gemensamma nätverket som du inte har full kontroll över som är problemet.

Är inte helt med på om du försökt skapa ett helt eget nätverk som både din gateway och mobil är uppkopplad mot?

Tack!

Kan säkert bero på det. Anledningen till lösningen med brygga var att försöka problemlösa lite på egen hand.

Mycket riktigt har jag inte administratörstillgång till wifi-systemet, men förstår ändå inte varför den ska blockera en IKEA-gateway. Har ni några teorier? Har kopplat nätverkskabeln till meshen igen men problemet är detsamma.

Ja det borde inte vara några problem men samtidig har inte IKEA några inställningar att rådda i och du har inte access till wifi-nätverket så det finns inte så mycket att spela med att försöka få det att fungera förutom att skapa ett helt eget internet nätverk.

Tack för tipset. Flyttar om några månader, så det enklaste är väl kanske att hålla ut helt enkelt. Det fungerar ju fortfarande att tända/släcka med fjärrkontrollen.