Problem att ansluta larm till Telia router

Har försökt att ansluta mitt nya Nexus larm till Telia routern (Sagemcom F@st 5370). Enligt larmtillverkaren har larmet endast 2,4 bandet och routern har ju både 2,4 & 5 så det borde ju inte vara några problem. Tog även hem Telia’s Smart WiFi App som mest är ett skämt då det inte går att göra något vettigt med denna. Tyvärr har ju både Teila och larmfirman support som innebär timmar i telefonkö eller svar dagen efter vilket är helt oacceptabelt. Problemet är att jag inte kan få Nexus larmet med sin app att ansluta till routerns WiFi och då kommer jag inte vidare i installationen. Jag har ju inte så stor nytta av WiFi anslutningen antar jag då jag har GSM kort i larmet. Men det verkar inte som om det går att komma förbi detta.

Någon som har ett matnyttigt tips?

Inget ångerrätt då?

Går det inte temporärt stänga av 5GHz i routern, ansluta larmet, sen slå på 5GHz. Det brukar funka utan problem när sånt krånglar.

Det är det säkert men jag vill ju hellre ha igång det.

Kan du ansluta andra enheter till routern? Mina svärföräldrar fick bekymmer att ansluta till sin likadana router och det krävdes då en fabriksåterställning av routern, så hoppade allt igång igen.

Trodde man skulle kunna göra det med appen men tji fick jag. Ofta har väl bredbandsleverantörerna låst en massa funktioner i de routrarna de skickar med.

Kasst. Har funkat för mig med Comhem-modem ett par gånger när vissa 2.4GHz-enheter strulat att koppla upp sig. Hos Comhem kan man göra det via deras hemsida.

1 gillning

Allt annat funkar hur bra som helst och ansluter smidigt. Har telefoner, nätverksradio, datorer, kamera & diagnosinstrument anslutna.

Kanske går med lite tur kanske @Curiosity vet mera för Telia supporten har jag inte tid eller lust att vänta på att de behagar svara.

1 gillning

Testa byt namn på ditt wifi, vet att vissa system inte klarar för ”udda” namn eller tecken.

1 gillning

Det kan ju vara värt att testa.

Har haft быстрая сеть som SSID i 10 år utan problem med någon produkt. Är det verkligen så vanligt att vissa system inte klarar av udda namn?

Hur snabbt är det? :wink:

Snabbare än grannens ”Rök inte i trapphuset”.

2 gillningar

Haha.:grin:. Snille och smak..:+1:. Och vi vet ju att det numera är 250/250..:sunglasses::grin:

2 gillningar

Såg ett nätverk som hette det i BBC:s Sherlock-serie.

bild

2 gillningar

Xiaomis grejer klarar bara av 2,4. Fick byta då mitt 2,4 innehöll ett mellanslag

Både luttrenaren och robotdammsugaren från Xiaomi ansluter till vårt ryska SSID utan problem.

Sorry för sent svar. Men är ju ändå typ som Telia…

Provat plockat ut sim kortet och sen ansluta med wifi? Kan vara så att routern plockar upp IP från sim kortet och därmed inte hittar routern. Det är min första tanke om allting.

Tack för tips, hjälpte tyvärr inte. Blir nog att hoppa jämfota på skiten. :joy::joy: