Privatleasing av bil

Man kan ju köpa ett busskort istället. :joy::joy::joy::joy:

1 gillning

Bestämde mig för Volvon… men sen sa han att det skulle ta till oktober/november innan jag kunde ta ut den tacka jag för mig, och så blev det T-Roc istället, klar senast nästa torsdag.
Provkörde T-Roc:en också, häftigt med allt jag han prova på den korta stundenn. Bra ax, comfort och ljud, och väldigt lättkörd i stan med häftigt bra prog. styrning. och avståndskoll mm.

8 gillningar

Nu pausar vi elbilskriget och håller oss till topic.

/Admimasterdeluxe

1 gillning

ingen gillar honom ändå…

3 gillningar

Joo… Jag gillar honom…:hugs:

2 gillningar

@Zop / @Esse fixar ni så att @anon83749704's tråd inte blir en komplett elbilstråd? :slight_smile:

1 gillning

Fan att @Zop har tagit en internetpaus, vem skall nu lösa det? Jag!? :grinning:

1 gillning

Kan anmäla mig till tjänstgöring :laughing:

Done, nu bör du fått lite nya roliga verktyg!

1 gillning

Kastar in en brandbomb i debatten.

Eftersom du inte kan ha el vid ditt boende. Varför inte välja en gasbil? Du bor i Nyköping och där finns en mack med 100% biogas. Det blir väldigt miljövänligt. I klass med en elbil på förnybar el (bättre är el på icke förnybar el)

Små SUV:ar t.ex.
Seat Arona TGI
Skoda Kamiq G-Tec
(I stort sett samma bil, jag har en Seat Arona TGI)

Vill du ha 4-hjulsdrift så finns t.ex.
Suzuki Vitara gaskonverterad (då har du dessutom stor bensintank också) och finns numera även mildhybrid (sådan man inte laddar) som kan kombineras med gas.

kom inte hit och säg gas som du FÖRBRÄNNER är bättre än el… någonsin.

1 gillning

Har för mig att andrahandsvärdet är katastrofalt på gasbilarna :thinking:

Har några kollegor som ”bränt sig” på gasbilar. Aldrig mer var deras korta svar när de fått sina 3 år gamla bilar värderade. Detta var iofs några år sedan, kanske är annorlunda idag ?

Biogas i bilen är bättre för klimatet än el från t.ex. kolkraftverk. Naturgas är inte så värst. Sedan är nog elbilar bättre för närmiljön än en gasbil.

Njaa… Kolkraft betalar miljöskatt basserat på hur mycket de släpper ut. En bil betalar du samma skatt om du kör 10mil eller 10000mil om året.

Men tur att sverige inte har någon kolkraft dådå

Biogas är förnybart. Det är inte kol eller naturgas.

Du förbränner fortfarande saker för att röra dig framåt.

Naturskyddsföreningen säger att en bil med biogas släpper ut 80% mindre växthusgaser än bensin. Enligt vissa sätt att räkna är biogas som drivmedel nästan klimatneutralt och kan till och med ge negativa utsläpp.

Jo, för biogas (metan) tillverkas av slam från reningsverk och matrester eller gödsel m.m. från jordbruk, den är inte fossil, och därmed blir det inget nettotillskott av koldioxid i atmosfären. Snarare är det bra ur miljöhänseende att metanen eldas upp än att den går upp i atmosfären och är en värre växthusgas än koldioxid. El som inte är förnybar har ett större klimatavtryck.
Googla gärna lite på ämnet.

njaaa nehativa utsläpp har jag SJUKT svårt att se om man tittar på hela cykeln

Naturgas kontra bensin eller deisel… den köper jag

Är ganska påläst om ämnet. att biogas är bättre än naturgas köper jag.
Men att något som förbränns ska vara bättre än elbil…