Privatkopieringsavgiften ses över

Från sajten:
image

Den så förhatligade Privatkopieringsavgiften ses över med målet att skapa något mer modernt.

Privatkopieringsavgiften finns till för att upphovsrättspersoner skall få ersättning när du kopierar din kompis kasettband eller CD-skiva. Allt eftersom har det via diverse juridiska tvister blivit applicerat på både hårddiskar och mobiltelefoner trots att det inte sker så mycket vänskapskopiering längre.

Justitieminister Morgan Johansson säger i ett pressmeddelande att:

– Den nuvarande privatkopieringsersättningen har sedan flera år blivit omodern, till exempel gör gemene man inte längre en kopia av sin favorit-cd för att även kunna lyssna på den i bilen. Det är angeläget att en modernisering kommer till stånd.

En utredare skall nu undersöka hur ofta kopiering av upphovsrättsskyddat material egentligen sker i privat bruk.

Vi kan anta att om det uppstår en situation där ingen kopierar så kommer man dock behöva söka pengar till upphovsrättspersonerna på annat håll.

Utredningen skall vara klar 21 februari 2022. Varför man inte vitsade till det och satte 22 februari 2022 framgår inte av historien.

Riktigt bra att kanske det sunda förnuftet kan få segra här. Ska inte göra politik av detta men att Mogge är ansvarig för detta känns ju inte helt hoppfullt, är ju inte heller direkt Socialdemokraternas signum att sänka en skatt utan att höja någon annan ännu mer…

Kan vi också prata om tiden det tar att utreda något sånt här? Finns det någon annanstans i samhället där man kan få 1,5 år för att utreda en i sammanhanget ganska begränsad fråga?

Men nu är vi positiva och hoppas vi blir av med denna hittepå-skatt vilket då bör innebära billigare elektronik som innehåller minneskretsar antar jag.

3 gillningar

Man kunde ju tänka sig att skjuta det efter valet men valet är ju höstan 2022.

Privatkopieringsersättningen är en avgift, inte skatt. Pengarna går inte in i statens skattkista.

Ah, sant, kanske talar för att något faktiskt kan hända här då :slight_smile:

Men det kan bli en skatt :slight_smile:

1 gillning

Kan bli? Känns som att det är ganska säkert att det blir.
Jag gissa på en streamingskatt. Så man får betala par kr per gb nerladdat.

Vi kan ta lite skattepengar. Till teknikveckan mm. Vi har ju redan utrett att avgiften inte behövs.

Hur mycket skattepengar går till att reda ut detta, 2022 är långt bort. Men vi vet iof inte när de börjar… kanske en veckan innan 21 feb :rofl::star_struck::hugs:

Med tanke på att Morgan Johansson kan driva sin politik inom S tyder ju på att det partiet helt saknar ideologi och därmed traditionell politik.

Så på det sättet blir det inte politik i allt han är inblandat i :grin:

2 gillningar

Varför ska man behöva söka pengar till upphovsmännen på annat håll om ingen kopierar?
Om ingen kopierar, får upphovsrättsmännen pengar om någon lyssnar… Lyssnar ingen, bidde det inga pengar och artisten får börja gräva dike på Skanska istället…

Naturligt urval…

5 gillningar

Precis, förbjud kopiering och ta bort avgiften helt.

Håller med och omvänt. För att ha något trevligt att lyssna / se på på så måste artister / skådespelare tjäna pengar och någon betala annars blir det hemvideos / musik kvar på Youtube

Undra om de kommer fatta något beslut i frågan före valet, eller om de kommer att hålla på det tills efter?

Lär ju vara tämligen stor samsyn i denna fråga.

Klart de ska tjäna pengar.
Men privatkopieringsavgiften är i mina ögon en felaktig sätt de fått pengar för att jag köper större diskar för att lagra mina spel och filmer på familjen.

4 gillningar

Lika logiskt som att trängselskatt skulle tas ut per garagedörr.

Ingen dum idé iofs :wink:

Håller helt med dig om det