Privatimport vin?

Någon här som kan reglerna för privatimport av vin? Vad jag vet får man som privatperson inte privatimportera själv utan måste gå via ett godkänt företag. Men kan man själv beställa via Systembolaget? För en herrans massa år sedan kunde jag detta som rinnande vatten, eller vin. Men nu blir jag osäker.

Ligger hos överdomstolen just nu. Väntar med spänning.

https://www.systembolaget.se/bestalla-och-handla/privatimport/

1 gillning

Har du ett ärende?

Man bestämmer först med företaget du vill köpa från. sedan får du ett referens nummer som du sedan ger till systembolagets"privat import"

Har gjort det massor av gånger. Min whisky å gin från box, mackmyra, nordmarken etcetc gör man så med. Funkar väldigt smidigt.

Det verkar dock som import från annat land än Sverige har en fraktkostnad på minst 1426kr enligt länken @iDrewn delade. Då blir det svårt att räkna hem om man inte beställer ganska mycket…:face_with_raised_eyebrow:

2 gillningar

precis… Jag tänkte skriva en rad om det så du måste ta in ganska mycket.

Jag har gått via systembolaget när jag köpte från svenska. Men när jag hade en tunnan från Aarberg tog jag via en liten firma i Amsterdam.

Mångagånger har tillverkaren väldigt bra koll på var de kan skicka och det blir billigast för dig.

Edit: Får man fråga vad du vill köpa?.

En billig champagne som vi provade och köpte några flaskor av. Skulle vara kul att köpa några fler. Men ingen superchampagne så priset måste hållas lågt för att det ska vara kul. De kostar ca 16 Euro och det skulle vara kul att se vad priset blir med alkoholskatt. Men med 1426kr faller projektet.

Champagnen: https://www.champagne-alainvesselle.fr/

Och du är säker på att systemet inte har den som import möjlig?. kolla med dem

Ska kolla, men hittar inget via de första sökningarna jag gjort. Tycker systembolagets hemsida/app är lite sådär att använda. De är verkligen uppbyggda för att hitta bulkvin. Sedan sa de på plats att de inte säljer till Sverige.

1 gillning

Box har ändrat namn till High Coast

iknow… men folk känner till box mer än highcoast