Priser från 1989

Hittade några tidningssidor hemma från november 1989.




14 gillningar

Det var alltså inte bättre förr!

2 gillningar

Alltid kul med gamla annonser.

“Äkta 25 MHz” det är grejer det. Man vill ju inte ha falsk 25 MHz i sin nya stationära 386:a. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Och hela 68 Mb hårddiskutrymme…

1 gillning

Det är utan moms dessutom :slight_smile: Och så saknar man det kungliga att göra disk copy mellan 2 st diskettstationer

//Daniel

3 gillningar

Bara sex år innan Windows 95 släpptes. Och är man lite elak ser ju Windows ungefär likadant ut idag. :slight_smile:

6 gillningar

Häftiga annonser
1990 fick jag en CAD Station till jobbet. 110 mb disk. AutoCAD i DOS och word i Win 3. Med skärm och digitizer ca 90 000 kr ex moms :slightly_smiling_face:

För ett år sedan köpte jag HP CAD station bärbar, 2 st 27 tums CAD skärmar mm
Pris 55 000 kr ex moms :slightly_smiling_face:

Då har jag inte räknat med inflationen

4 gillningar

Datorerna jag använder i mitt jobb är har inte ändrats sedan ungefär där.

6 gillningar

1994 köpte det företaget jag jobbade A1 thermoplotters till pris 150 000 kr styck. Vi på IT CAD sa att vi får nog ha serviceavtal. Ekonomi chefen sa att det var för dyrt. Vi sade men vi har ju serviceavtal på leasingbilar. Men det var ändå för dyrt. Men när första moderkortet paja till priset av 50 000 kr så skaffades serviceavtal där sådant ingick :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Toshibadatorerna där kostar i runda slängar 1 kr per Herz på processorn. Så min iPhone borde enligt den prislistan kosta drygt 3 miljoner kr. :laughing:

(fast då har ju iphonen två prestandakärnor på 3,2 GHz och 4 effektivitetskärnor. Vet inte vilken hastighet de senare går i, men ska vi säga 10 miljoner jämt?)

2 gillningar

En iPhone känns som den kostar 3 miljoner :wink:

1 gillning

Du tänker att prestandan och designen gör att det känns som den kostar 3 miljoner…? :grin:

4 gillningar

Prestanda möjligen, absolut inte design :wink:

1 gillning

Toshiborna har ju expanderbar lagring, så jag väljer nog en sån, så är jag framtidssäkrad.

2 gillningar

Hade inte datorn i månlandaren år 1969 kraft i stil med en Raspberry Pi medan det idag är lite i stil med; ”Hjälp! Min dator med 2ghz Intel i7 processor, 16 GB RAM och 2 TB HDD går segt. Jaha, jag hade visst ett excell-ark och två websidor öppna…”

Datorn i månlandaren var inte på långa vägar lika kraftfull som en Raspberry pie. Gjorde ett jobb på gymnasiet om Apollo 11. Det var i mitten på 90-talet och grafräknaren jag hade då var mer kraftfull än den. Har för mig att huvuddatorn i Houston var motsvarande en intel 286:a

3 gillningar

Delar med mig lite jag också :blush:



3 gillningar