Polestar kommer att visa upp senaste Polestar 4 på Shanghai Auto Show den 18 april 2023.
Enligt Polestars själva så är Polestar 4 en SUV-coupé som kombinerar aerodynamiska egenskaper hos en coupé med utrymmet hos en SUV. Den kommer att vara utrustad med modern teknik som tidigare endast demonstrerats i Polestars konceptbilar.
”Polestar 4 kompletterar vår första SUV. Vi omvärderade hela designen för att skapa en ny typ av SUV-coupé” Thomas Ingenlath, Polestars vd.
Polestar 4 blir företagets snabbaste produktionsbil hittills. Den 18 april är det alltså dags för premiärvisning på Shanghai Auto Show tillsammans med Polestar 3 och den uppgraderade Polestar 2.
Polestar har visat upp deras nya SUV-coupé Polestar 4 som kommer att börja levereras i Sverige från och med nästa år.
Toppmodellen av Polestar 4 levererar hela 400 kW (544 hk) från två motorer och accelererar från 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder. Polestar 4 blir helt utan bakruta och kommer istället med en högupplöst kamera som visar allt i backspegeln. Borttagandet av bakrutan har medfört till bättre aerodynamik och den har panoramatak som standard. Polestar 4 bygger på SEA-plattformen från Geely-koncernen.
Samtliga varianter kommer med ett batteri på 102 kWh och en beräknad räckvidd på upp till 564 kilometer. Polestar 4 stödjer också dubbelriktad laddning (V2L) och har en värmepump som optimerar räckvidd och förkonditionerar kupén och batteri som standard. Som tillval går det att lägga till Harman Kardon med 12 högtalare och även två högtalare direkt i nackstödet. Interiören är avskalad med färre fysiska reglage, en 15,4-tums pekskärm och en skärm bakom ratten.
Infotainmentsystemet är baserat på Google Automotive OS och har även stöd för Apple CarPlay. Polestar 4 är också fullt uppkopplad och stöder OTA-uppdateringar. Det har även fokuserats mycket på återvinning och miljö med cirkulära material och att olika komponenter har tillverkats med samma grundmaterial. Även inredningsmaterial som nya Tailord knit-textilen ska vara helt återvunnen PET.
Tänker nu när Polstar valt att köra utan bakruta.., gör den mer boxig, mer bagage. Sätte en vinge ovan för kameran. så blir det mindre skit där.
Jag har en liten vingen uppe på taket på min KIA Ceed. Sitter ingen kamera där, men en bromslampa den blir i princip aldrig blir skitig.. och mindre skitig bakgruta också. Kameran skulle ju sitta där på KIAN.... men KIA valde såklart att placeera den nere vid reg skylten. Japp, kameran blir skitigt konstant...
En vinge på taket, så luften lyfts bort från kameran påverkar aerodynamiken negativt, om man ser till räckvidd. Samma sak med en mer boxig bakdel. Man vill ha bakdelen så spetsig och slät som möjligt, så vinden följer karossen och "glider" av och lämnar bilen på en så liten yta som möjligt...
Nu i räckviddstider är det nog det viktigaste för biltillverkarna.
Jag har svårt för dessa karosser, troligtvis för gammal för denna typ a design. Alla dessa förstärkningsveck och kanter som helt planlöst dyker upp här och där.
Lite sugen blir man! Behöver inte en så stor bil egentligen och onödigt att köpa en så dyr bil men klart sugen blir man... Kört Zeekr 001 (samma plattform) och den bilen är riktigt bra byggd, tänker mig att Polestar knappast har gjort det sämre när det är ungefär liknande pris. Bra med lårbensstöd på stolen och mjukvaran kanske är något bättre än Zeekr.