Premiärvisning för nya Polestar 4 nästa vecka

Från sajten:
image

Polestar kommer att visa upp senaste Polestar 4 på Shanghai Auto Show den 18 april 2023.

Enligt Polestars själva så är Polestar 4 en SUV-coupé som kombinerar aerodynamiska egenskaper hos en coupé med utrymmet hos en SUV. Den kommer att vara utrustad med modern teknik som tidigare endast demonstrerats i Polestars konceptbilar.

”Polestar 4 kompletterar vår första SUV. Vi omvärderade hela designen för att skapa en ny typ av SUV-coupé” Thomas Ingenlath, Polestars vd.

Polestar 4 blir företagets snabbaste produktionsbil hittills. Den 18 april är det alltså dags för premiärvisning på Shanghai Auto Show tillsammans med Polestar 3 och den uppgraderade Polestar 2.

Från sajten:
image

Polestar har visat upp deras nya SUV-coupé Polestar 4 som kommer att börja levereras i Sverige från och med nästa år.

Toppmodellen av Polestar 4 levererar hela 400 kW (544 hk) från två motorer och accelererar från 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder. Polestar 4 blir helt utan bakruta och kommer istället med en högupplöst kamera som visar allt i backspegeln. Borttagandet av bakrutan har medfört till bättre aerodynamik och den har panoramatak som standard. Polestar 4 bygger på SEA-plattformen från Geely-koncernen.

Samtliga varianter kommer med ett batteri på 102 kWh och en beräknad räckvidd på upp till 564 kilometer. Polestar 4 stödjer också dubbelriktad laddning (V2L) och har en värmepump som optimerar räckvidd och förkonditionerar kupén och batteri som standard. Som tillval går det att lägga till Harman Kardon med 12 högtalare och även två högtalare direkt i nackstödet. Interiören är avskalad med färre fysiska reglage, en 15,4-tums pekskärm och en skärm bakom ratten.

Infotainmentsystemet är baserat på Google Automotive OS och har även stöd för Apple CarPlay. Polestar 4 är också fullt uppkopplad och stöder OTA-uppdateringar. Det har även fokuserats mycket på återvinning och miljö med cirkulära material och att olika komponenter har tillverkats med samma grundmaterial. Även inredningsmaterial som nya Tailord knit-textilen ska vara helt återvunnen PET.

Via: Allt om elbil

2 gillningar

Löjligt jävla snygg!

2 gillningar

Glöm inte att sopa bort snön på bakkameran... :sweat_smile:

Kanske det redan sitter en liten värmelist där + en micro vindrutetorkare... man är ju lite att bil-design-geni... :boom:

1 gillning

Hoppas dom lärt sig. 30 sekunder i regn sen är den skitig.

2 gillningar

Ser ut som om en Tesla parat sig med en Porsche-SUV. Lite generisk. Kanske bättre i verkligheten?

En kladdig skiss.

Tänker nu när Polstar valt att köra utan bakruta.., gör den mer boxig, mer bagage. Sätte en vinge ovan för kameran. så blir det mindre skit där.

Jag har en liten vingen uppe på taket på min KIA Ceed. Sitter ingen kamera där, men en bromslampa den blir i princip aldrig blir skitig.. och mindre skitig bakgruta också. Kameran skulle ju sitta där på KIAN.... men KIA valde såklart att placeera den nere vid reg skylten. Japp, kameran blir skitigt konstant...

En till SUVcoupé. Revolutionerande..... :yawning_face:

En vinge på taket, så luften lyfts bort från kameran påverkar aerodynamiken negativt, om man ser till räckvidd. Samma sak med en mer boxig bakdel. Man vill ha bakdelen så spetsig och slät som möjligt, så vinden följer karossen och "glider" av och lämnar bilen på en så liten yta som möjligt...

Nu i räckviddstider är det nog det viktigaste för biltillverkarna. :grinning:

Mm gissar att det är så jag också. Tar hellre here några färre mil än åka två gånger :sweat_smile:

Håller med.. :grin::+1:t2:

1 gillning

Jag har svårt för dessa karosser, troligtvis för gammal för denna typ a design. Alla dessa förstärkningsveck och kanter som helt planlöst dyker upp här och där.

2 gillningar

Snart dags för försäljningstart.

Jag gillar den, kan mycket väl vara ett alternativ nästa gång det är dags att byta bil, om man nu har råd det vill säga! :stuck_out_tongue:

5 gillningar

Vad gissar vi på för pris?

Det var väl från 700k enligt skatteverket för LRSM modellen har jag för mig..
Så blir det väl 100k till för lite utrustning.

Så det blir dyrt helt enkelt! :yum:

För dyrt för mig. Får fortsätta njuta i min P2. :slight_smile:

Jo jag ska rulla ett hyfsat tag till med min 2a innan det är dags för byte, så den som lever får se helt enkelt.

1 gillning

Lite sugen blir man! Behöver inte en så stor bil egentligen och onödigt att köpa en så dyr bil men klart sugen blir man... Kört Zeekr 001 (samma plattform) och den bilen är riktigt bra byggd, tänker mig att Polestar knappast har gjort det sämre när det är ungefär liknande pris. Bra med lårbensstöd på stolen och mjukvaran kanske är något bättre än Zeekr.

Man blir sugen...

3 gillningar

M a o en typisk villhöver bil. :joy:

Bakdelen ser ut som en Mustang som fått en konvex bula i nacken. Näe inte en design som tilltalar mig.