PRATGLAD - lokal röststyrning för Ikea Trådfri

Från sajten:
image

Franska företaget ProKNX har en produkt ute på marknaden som ger röststyrning åt Ikea Trådfri. På domänen tradfri.se visar de upp hur produkten PRATGLAD fungerar och det som är unikt här är att det rör sig om lokal röststyrning och ingen som helst molntjänst inblandad.

PRATGLAD

PRATGLAD fungerar lokalt med din Trådfri Gateway och det finns en drös med olika kommando som styr ditt hem. Detta ökar enligt dem själva integriteten och säkerheten i ditt hem då inga servrar behöver anropas för att styra hemmet. Ingen data samlas in alls och det som sägs i hemmet stannar i hemmet enligt företaget.

Smart Home Deutschland tyckte produkten var så bra att de fick ett pris för detta tidigare i år. PRATGLAD mäter 81×81 mm och den är 46 mm djup.

SNIPS & SONOS

Intressant fakta här är att SNIPS som nämns i filmsnutten ovan är ett franskt företag som köptes av SONOS i november förra året. SNIPS är en AI röstplattform för uppkopplade enheter som tillhandahåller lokal privatdesignad röstteknologi.

Utöver PRATGLAD har de också presenterat TRYCKGLAD som är ett urval av snygga ramar för bland annat fjärrkontrollen till Fyrtur.

Vad säger ni, bättre än en uppkopplad röstassistent eller bra för integriteten?

Källa: ProKNX

2 gillningar

Enda invändningen jag har är att den är stor och ful. Jag köper hellre en diskret mikrofon som jag kan gömma.

Hej och tack för en välskriven artikel!
Vi är klara för leverans i slutet av augusti. Ett tekniskt problem dök upp i sista stund men är nu löst.
Angående kommentaren om storlek och utseende så kan jag inte argumentera, men PRATGLAD är ungefär samma storlek eller mindre än gh mini och Alexa. Angående utseendet så kan du gömma den helt eftersom den passar i en standard EU switchbox 55*55mm. Jag har inte koll på svensk standard, kanske nån kan upplysa här? Vilka mått har svenska el dosor?
(Jag är ‘pappa’ till PRATGLAD och partisk.)

2 gillningar

Såg större ut på bilden. Den ska nog inte vara några problem att gömma.

Snyggt! :clap: Inget google eller alexa i mitt hem

Hej Nästa release av PRATGLAD för Trådfri ( se artikel kommer att ha ett grundläggande stöd för röststyrning av SONOS/Symfonisk:

  1. öka / minska volymen (e.g. play louder / softer
  2. sätta ett givet värde (set speaker volume to 35%)
  3. stoppa och starta (stop/start playing music)

Gemensamt för alla kommandon för belysning/jalousier/musik) är:

  • Private-by-Design, ingetspeals in eller skickas till molnet. All röstigenkänning sker på enheten.
  • Tre språk: Engelska , franska eller tyska
  • NLU baserad SNIPS/SONOS-Vox: dvs många olika varianter på att säga samma sak (hundratals)
  • helt automatisk installation , ingen konfigurering
  • om man inte anger rum i kommandot så styrs högtalaren i samma rum som PRATGLAD är installerad
  • om man anger rum så styr man högtalaren i det rummet (play softer in kitchen)
  • om rummet är “everywhere”. Det senare är smidigt när man lämnar eller kommer hem
  • Tillgänglig i aug/sep 2020
  • PoE anslutning, vi säljer även en billig PoE injektor samt PoE Powerline kit
  • Satelliter även dessa är PoE, kommer troligen något senare ,Oktober

Se PRATGLAD.com (nyligen flyttad från tradfri.se)
Frågor på svenska maila till [email protected]
Jens

1 gillning

När kommer vårt recensionexemplar? :slight_smile:

1 gillning

Bra där att du poängterar att det är recensionsexemplar i PLURAL

1 gillning

Känns som det är vansinnigt dyrt för vad man får? 299 euro känns ju rätt saftigt för Pratglad Mini.