Postnord vill ha fem dagar på sig att dela ut våra brev

Från sajten:
image

Postnord tycker inte att regeringens krav på brevleveranser är rimliga där de förväntas dela ut nästan 100 procent av sina brev på två dagar.

Idag förväntas Postnord att dela ut nästan alla sina brev på två dagar men Annemarie Gardshol som är chef på Postnord berättar att det servicekrav de har idag att 95 procent av breven ska vara levererade inom två dagar inte går att uppnå. Hon anser att kravet borde sänkas till att 85 procent av breven ska levereras inom tre dagar med ett kombinerat krav på att 97 procent av breven ska vara i folks brevlådor inom fem dagar.

I Postnords bokslut stod det tydligt att de har en minskad omsättning och att paket- och brevvolymerna faller nedåt i en nedåtgående trend även för det fjärde kvartalet. Postnord var tvungna att göra sig av med 1 400 tjänster under fjärde kvartalet och har idag 24 560 anställda.

Via Sydsvenskan

Man får ju sällan brev idag och tar det någon dag eller två extra är det inget man kommer märka av. Större brev och mindre paket delas ju ut samma dag dom ankommer distributionenheten så tycker det funkar bra.

1 gillning

Vill inte ha papperspost. Och får ingen förutom adresserad reklam (som jag helst sluppit). För min del kan de dela ut en gång i månaden.

Ett alternativ kan vara att digitalisera posten helt för dem som önskar. Dvs att de scannar in post och skickar direkt till Kivra istället för brevlådan.

1 gillning

Jag tror faktiskt inte att så många kommer att sakna posten då den är mer eller mindre obefintlig idag. Värre är ju om nästa steg är att dela ut paketen varannan dag, då blir det cirkus.

3 gillningar

Vi har redan degraderat vår postservice en hel del, nu vill hon göra det ytterligare?

Hon kan ju ta av sin orimligt feta lön istället och anställa fler människor.

Najs då kan man börja jobba på beting igen, dvs dela ut det man pallar och sedan gå hem för dagen.. :wink:

Hur blir det då med dina räkningar som ska betalas via postgiro? :wink:

Jag stängde mitt Postgiro 2005 när det lades ner till förmån för Plusgirot så idag har jag bara Bankgiro. Så det är 20 år sedan, nästan samtidigt som du knappt var påtänkt. :joy::joy:

Tror det är mer inkomstbringande att satsa på betting. :joy::joy:

Jag som trodde att du betalade ut lön till dig själv via postväxel :joy:

Jag trodde du visste att jag körde med manuell växel. :joy::joy:

Jag nöjer mig med att ladda växelström här hemma. Men ganska tråkigt om posten lägger ner helt och hållet, är ju en ganska samhällsviktig funktion.

Brevutdelningen kommer ju att försvinna då de gör som de gjorde med priset på en Postgiro inbetalning. De höjer priset tills det inte ens blir lönsamt för de som skickar post. Idag är brevportot 18:- + kuvert, skickar man då typ 10 fakturor i veckan så blir det en slant om året. Nu går jag ju över mer och mer till att maila fakturorna men det finns ju de som vill ha de per post. Har även kunder fortfarande som betalar manuellt över Plusgirot och då får man ju en skannad bild på inbetalningskortet.

1 gillning

Har du även swish som betalmedel? Hur blir det då med kvitton?

18kr, WTF. Sist jag skickade ett vanligt brev kostade det nog 4-5kr.

Japp har Swish, blir ett vanligt kvitto från mitt kassasystem där jag väljer Swish som betalningsmedel.

Japp, de höjer lite hela tiden.

Ja posten har dekat ner sig:

1 gillning

Eller anpassat sig till verkligheten.:thinking:

1 gillning

I viss mån förstås, men det började för några år sedan då posten skulle leka affär och gick ihop med danska posten. Så de fick så att säga subventionera den delen. Verkar fortfarande vara struligt: