Posta era mobilfoton

Lika kul varje gång :slightly_smiling_face:

8 gillningar


Våffel Stugan i Gustavberg 2023

5 gillningar

Oredigerad bild tagen när jag lämnade jobbet igår kväll.

11 gillningar

Bild från 2/4 2016. Lite mindre snö då.

3 gillningar

Ett kontrollrum på ett kraftverk i Budapest som jag önskat kunna besöka under lång tid. Av en slump gick det vägen.

14 gillningar

Coolt, vad heter stället? Ska till Budapest 1-2 dagar nästa vecka men har inte kollat upp så mycket så tips uppskattas :slightly_smiling_face:

Dagen promenad i solskenet. Ser ut som januari. Men solen värmer fint. :sunglasses:

7 gillningar

Coolt. Berätta mer och har du mer bilder? Smäll upp en egen tråd då..:smiley:

Märkligt väder. Mycket snö men väldigt varm sol. Lite som i alperna på våren. Okej nu överdrev jag eller drömde mig bort..:grin:

2 gillningar

Har faktiskt varit typ så igår och idag här iaf. Satt ute i solen i 1,5 timme igår eftermiddag och softade.

Kelenföld heter det.
Jag är inte riktigt den normala turisten. Ställen som förfaller och är öde men där man kan känna av historiens vingslag är min grej. Som tex kraftverket, gamla tåg från sovjettiden i ett lokstall eller en civilförsvarsbunker under Budapest.

Kan försöka mig på några tips ikväll.

5 gillningar

Åh , allt de där lät intressant ! Gör gärna de , tack ! :grinning:

Kelenföld kraftverk gav en hel del bilder och jag kan nog skriva ner lite om det stället. Om jag inte bara snor texten från Atlas Obscura :grinning:

Bra idé om att göra en egen tråd om det. Jag tror det får vänta till efter påsk för jag åker till Bulgarien på tisdag. Inte många dagar mellan resorna!

2 gillningar

Ser lite ålderdomligt ut, typ ryskt... Taket är ju bara för läckert :slight_smile:

6 gillningar

6 gillningar

8 gillningar

Kelenföld kraftverk (info från Atlas Obscura) är officiellt stängd för besökare. Man kan antingen hoppa över staketet på baksidan och leta sig in, klättra, krypa osv. där det inte finns kameror eller prata med i vårt fall en tjej som huserade i ett litet infobås bredvid parkeringen. Så kan hon mot betalning släppa in.
Övriga sådana saker, a la "Urbex", säg bara till. Bunkern ligger tex mellan skorna vid Donau och Liberty square. Jag var på Istvántelek Train Yard för att se loket med röda stjärnan men den hade de tagit bort nu vid en brand. Så inget att smutsa ner kläderna för.

Ruinbarer som tex Szimpla Kert är annorlunda mot vanliga barer att gå på. Szimpla Kert är nästan för turistigt numera.
For Sale pub är också ett annorlunda ställe.
Flippermuseumet om man gillar att spela flipper.
Memento park, för kommunistreliker och Leninstatyer.
Steve Jobs memorial statue för Applenördar.
Ett av alla badhus är nästan ett måste.
Jag väljer mycket som finns med på Atlas obscura, så ta en titt på deras sida efter ställen i närheten av där du ska bo.

2 gillningar

Ja, taket är helt otroligt.
Det är ritat av två ungerska arkitekter i Art deco stil. Så egentligen mer franskt men säkert någon inspiration från östarkitektur i det hela.

1 gillning

Skulle vilja strosa runt därinne... men det tar vi i nästa liv... :slight_smile:

1 gillning