Post Kivra

Igår kom jag i kontakt med ett ärende som var intressant i sig, men som framförallt var intressant ur ett mer sekundärt perspektiv.

En privatperson bestrider en inkassofaktura(eller de extraavgifter som lagts på). Sakläget är att ett stort svenskt företag har skickat en korrekt faktura via Kivra. Dock har det företaget ännu inte digitaliserat sina påminnelser så de går ut som brev. Den klagande bor på annan adress under sommaren och nåddes inte utav påminnelserna. I sak så är ju personen ansvarig men intressant hur olika företag kan röra till det för sina kunder.

I samband med diskussioner om detta ärende framkom att fler och fler företag väljer andra leverantörer eller letar efter andra leverantörer än Kivra, då Kivra börjar anses för dyrt eller att de inte har inte vissa funktioner som vissa företag vill ha.

Hur kommer det här att bli i framtiden? Ska vi medborgare få en uppsjö av digitala brevlådor att hålla koll på?

Ps. Känner att det snart är dags att gå i pension så att man kan uppröras på heltid över dylika saker..:grin:

7 gillningar

Inte bara faktura. Beställde hockey biljetter nyligen. Var tvungen att installera en separat app för detta. Funkade inte med tex Google Wallet eller PDF längre

1 gillning

Man kan ju fundera på om inte digital brevlåda, på samma sätt som digitalt ID, inte borde hanteras av staten snarare än diverse privata aktörer.

Massor med olika plattformar och inga centrala söktjänster är problematiskt även om man har koll på tekniken tycker jag och då kan jag bara tänka mig hur det är för dom som är mindre teknikvana när fler och fler aktörer inte längre erbjuder andra alternativ.

2 gillningar

Digitala brevlådor i all ära, men skulle nog säga att de flesta företag fokuserar på sina egna kanaler främst, tex deras webbsida, app etc.

1 gillning

Man kań vrida och vända på det här, men nog vill jag som lägstanivå ha en(1) digital brevlåda. Som nivå 2 ska typ biljetter kunna komma dit också.

Staten har ju utvecklat mina meddelanden som väl på något sätt var först(?) som samlande brevlåda. Det tog lång tid och då regeringen inte orkar fatta beslut om sådana frågor blev och är det ett ständigt diskuterande mellan olika myndigheter kring vem om ska äga, vem som ska utveckla och förvalta och inte minst vem som ska betala.

1 gillning