Robotdammsugaretillverkaren Dreame uppmanar oss kunder att ge absolut högsta betyg hos återförsäljaren där de är köpta – som tack får vi sex månaders extra garanti. Ett förfarande som både är etiskt och troligen också juridiskt tveksamt.
Det är via Dreame-appen som vi använder för att ställa in och styra våra dammsugare som uppmaningen om att gå in och ge ett betyg kommer. Instruktionen är att gå in på den återförsäljare där dammsugaren är köpt, lämna ett femstjärnigt betyg, ta en skärmdump och sedan skicka in den till Dreame så får vi sex månaders extra garanti.
Det här är inte helt oproblematiskt – faktum är att det troligen bryter mot marknadsföringslagen. Vi ställde frågan till konsumentverket vilka lagar och regler som gäller runt detta.
“Enligt Marknadsföringslagen ställs krav på att ett bolag, som ger tillgång till konsumentrecensioner av produkter, ska informera om huruvida bolaget säkerställer att recensionerna kommer från konsumenter som har använt eller köpt produkterna och i så fall på vilket sätt det görs.
I vägledningen om tolkning och tillämpning [..] framgår (det) att begreppet ”recensioner” bör ges en vid tolkning, inbegripet metoder i samband med rankningar.
[..]Informationen ska även omfatta behandlingen av recensioner mer generellt. Detta inbegriper bl.a. information om huruvida alla recensioner publiceras, hur de anskaffas och hur genomsnittliga recensionspoäng beräknas.
Konsumenter ska kunna lita på konsumentrecensioner och på ett tydligt sätt erhålla tillräcklig information för att själva kunna värdera de recensioner som presenteras. För att konsumenter ska ges förutsättningar att kunna värdera konsumentrecensioner är det viktigt att bolagen är transparenta.” – Rättsenheten på Konsumentverket.
Sammantaget är syftet med recensioner att de skall vara ärliga och transparenta – något som alltså inte blir fallet här.
Dreames officiella återförsäljare är Komplett, Webhallen, Netonnet, Power, Elgiganten och Kjell & Company. Vi ställde frågan huruvida de har en policy mot att deras leverantörer köper betyg på detta sättet. I de flesta fall förstod återförsäljaren inte frågan fullt ut ty det verkar inte inte att det funnits på kartan att något sådant här skulle ske. I de flesta fall finns ingen skriven policy relaterat till köpta betyg men de stryker under att det här inte är ok och att de i flera fall kommer prata med Dreame.
Power:
“Om en leverantör skulle kontakta oss och ställa en sådan fråga (att uppmuntra sina kunder att ge dem högsta betyg vid köp för att få en förlängd garanti), skulle vi självklart tala med leverantören och förklara att detta inte är något vi gör eller hur vi bedriver vår verksamhet.”
Elgiganten:
“Vi var inte medvetna om att leverantören använt sig av den här metoden för att samla in recensioner, det är beklagligt. Som återförsäljare ser vi däremot positivt på insamling av recensioner i allmänhet, men det måste ske med full transparens. Om en recension är köpt ska det tydligt framgå enligt vår policy. Därför kommer vi vara i dialog med leverantören så att detta inte upprepas. Policyn gäller alla våra leverantörer, men jag vill förtydliga att vi inte får dela kunddata mellan varandra och därför är det upp till leverantören att i första hand efterleva transparens som vi kräver.”
Webhallen:
“Vi har idag ingen nedskriven policy gällande detta. Med det sagt så finns det arbetsprinciper där vi aldrig skulle be om positiva recensioner av våra kunder till förmån för våra leverantörer.”
Netonnet:
“På NetOnNet har vi tydliga riktlinjer som ska säkerställa att recensioner förblir opåverkade och trovärdiga – vi uppmuntrar aldrig någon form av påverkan, oavsett leverantör eller produktkategori. Vi har dock ingen specifik policy för enskilda leverantörers produkter när det gäller deras egna omdömen och betyg där vi är återförsäljare. Däremot tydliggör vi externa recensioner på vår hemsida genom att märka upp dem för att upplysa besökaren om att dessa betyg är inhämtade från andra källor. [..] Vi arbetar aktivt för att förhindra otillbörlig påverkan på recensioner och vidtar åtgärder om vi upptäcker avvikelser. Mer om detta går att läsa under recensionsfliken på vår hemsida; ”Så här fungerar recensioner på NetOnNet”
Komplett:
“Companies or suppliers that are linked to or do business with Komplett cannot ask costumers to give a good review of their products on our pages.This would be in violation of the terms we have with our suppliers”
Kjell & Company har inte återkommit. Inte heller Dreame som fått fyra dagar på sig att svara innan vi publicerade.