Populärt tech-företag manipulerar recensioner hos svenska återförsäljare

Från sajten:
image

Robotdammsugaretillverkaren Dreame uppmanar oss kunder att ge absolut högsta betyg hos återförsäljaren där de är köpta – som tack får vi sex månaders extra garanti. Ett förfarande som både är etiskt och troligen också juridiskt tveksamt.

Det är via Dreame-appen som vi använder för att ställa in och styra våra dammsugare som uppmaningen om att gå in och ge ett betyg kommer. Instruktionen är att gå in på den återförsäljare där dammsugaren är köpt, lämna ett femstjärnigt betyg, ta en skärmdump och sedan skicka in den till Dreame så får vi sex månaders extra garanti.

Det här är inte helt oproblematiskt – faktum är att det troligen bryter mot marknadsföringslagen. Vi ställde frågan till konsumentverket vilka lagar och regler som gäller runt detta.

Enligt Marknadsföringslagen ställs krav på att ett bolag, som ger tillgång till konsumentrecensioner av produkter, ska informera om huruvida bolaget säkerställer att recensionerna kommer från konsumenter som har använt eller köpt produkterna och i så fall på vilket sätt det görs.

I vägledningen om tolkning och tillämpning [..] framgår (det) att begreppet ”recensioner” bör ges en vid tolkning, inbegripet metoder i samband med rankningar.

[..]Informationen ska även omfatta behandlingen av recensioner mer generellt. Detta inbegriper bl.a. information om huruvida alla recensioner publiceras, hur de anskaffas och hur genomsnittliga recensionspoäng beräknas.

Konsumenter ska kunna lita på konsumentrecensioner och på ett tydligt sätt erhålla tillräcklig information för att själva kunna värdera de recensioner som presenteras. För att konsumenter ska ges förutsättningar att kunna värdera konsumentrecensioner är det viktigt att bolagen är transparenta.” – Rättsenheten på Konsumentverket.

Sammantaget är syftet med recensioner att de skall vara ärliga och transparenta – något som alltså inte blir fallet här.

Dreames officiella återförsäljare är Komplett, Webhallen, Netonnet, Power, Elgiganten och Kjell & Company. Vi ställde frågan huruvida de har en policy mot att deras leverantörer köper betyg på detta sättet. I de flesta fall förstod återförsäljaren inte frågan fullt ut ty det verkar inte inte att det funnits på kartan att något sådant här skulle ske. I de flesta fall finns ingen skriven policy relaterat till köpta betyg men de stryker under att det här inte är ok och att de i flera fall kommer prata med Dreame.

Power:

Om en leverantör skulle kontakta oss och ställa en sådan fråga (att uppmuntra sina kunder att ge dem högsta betyg vid köp för att få en förlängd garanti), skulle vi självklart tala med leverantören och förklara att detta inte är något vi gör eller hur vi bedriver vår verksamhet.

Elgiganten:

Vi var inte medvetna om att leverantören använt sig av den här metoden för att samla in recensioner, det är beklagligt. Som återförsäljare ser vi däremot positivt på insamling av recensioner i allmänhet, men det måste ske med full transparens. Om en recension är köpt ska det tydligt framgå enligt vår policy. Därför kommer vi vara i dialog med leverantören så att detta inte upprepas. Policyn gäller alla våra leverantörer, men jag vill förtydliga att vi inte får dela kunddata mellan varandra och därför är det upp till leverantören att i första hand efterleva transparens som vi kräver.

Webhallen:

Vi har idag ingen nedskriven policy gällande detta. Med det sagt så finns det arbetsprinciper där vi aldrig skulle be om positiva recensioner av våra kunder till förmån för våra leverantörer.

Netonnet:

“På NetOnNet har vi tydliga riktlinjer som ska säkerställa att recensioner förblir opåverkade och trovärdiga – vi uppmuntrar aldrig någon form av påverkan, oavsett leverantör eller produktkategori. Vi har dock ingen specifik policy för enskilda leverantörers produkter när det gäller deras egna omdömen och betyg där vi är återförsäljare. Däremot tydliggör vi externa recensioner på vår hemsida genom att märka upp dem för att upplysa besökaren om att dessa betyg är inhämtade från andra källor. [..] Vi arbetar aktivt för att förhindra otillbörlig påverkan på recensioner och vidtar åtgärder om vi upptäcker avvikelser. Mer om detta går att läsa under recensionsfliken på vår hemsida; ”Så här fungerar recensioner på NetOnNet”

Komplett:

Companies or suppliers that are linked to or do business with Komplett cannot ask costumers to give a good review of their products on our pages.This would be in violation of the terms we have with our suppliers

Kjell & Company har inte återkommit. Inte heller Dreame som fått fyra dagar på sig att svara innan vi publicerade.

5 gillningar

Var det inte de som söp @Marcus_Attefors under bordet häromdagen ?

Det var Dreame vi var på event hos men själva supandet löste vi själva efteråt!

1 gillning

Jag tycker det är lågt! Inte så mycket mera att säga om det. Lita inte på recensioner och betyg på nätet!

Edit:

Bra att ni lyfter upp det. Uppskattas!

2 gillningar

Är Webhallen vettig att fråga i ett fall som detta? :joy:

1 gillning

Du borde ju gilla Webbis, du gillar ju antika grejer :joy:

Jag köpte Dreame Z30 baserad på denna recension, men den var ju rentav kass. Nu går den inte att returnera, så den får duga att använda att dammsuga grus i hallen och för att städa bilen med. Men det var bortkastade 7K. Klen motor, kort batteritid och förvånansvärt klumpig. Skulle nog ha gett den betyget 2/5.

Taggar @DennisKlarin så han kan ta del av din feedback =)

1 gillning

Det största problemet är nog klumpigheten. Den är så pass stor att den inte går att köra horisontellt under soffan/sängen, man måste köra den med lite vinkel och då kommer man inte in längst in. Sen för att sugeffekten ska vara acceptabel så måste man köra på maxläget, annars får man inte med sig allt, kör man på maxläget så drainar batteriet fortare än en en peugeotfläkt hinner paja.

Inte märkt något problem alls med den. Det finns ett rör inkluderat som gör att man kan vika den 90-grader för under soffor och sängar. Tror inte den är klumpigare än andra liknande heller. Sugkraften är såklart märkbart bäst på max, kör oftast på det. Andra läget ska ju vara automatiskt. Och funkar bäst när det är riktigt mycket skit isf. Men tråkigt att du inte blev nöjd!

Sen städar ju jag bara en gång om året också. Kan vara det! :joy:

3 gillningar

Testade en Dyson V10 Absolute i affär för ett tag sedan, den var betydligt smidigare. Men ingen aning om batteritiden eller sugkraften på den. Sett andra som är väldigt positiva till Dreame maskinen, kanske bara är jag som är kräsen. Testade det där vinkelbara röret, men det funkar inte så bra med det långa röret på, det blir rätt fladdrigt om man inte låser det i 90 grader. Känns som en halvdan lösning faktiskt.

Även om det inte behövs :wink:

Som manisk städare kan jag bekräfta att Dennis INTE skojar.

När @DennisKlarin recenserade Dreame's robotklippare köpte jag en direkt. Den klipper som en gud så gnäll inte på hans omdöme.

Undrar om det inte är du som står för klumpigheten hemma hos dig? :joy::joy:

2 gillningar

Tror inte han vet hur man städar bara, tror det är problemet :stuck_out_tongue:

1 gillning

Hehe, tack Jocke! :heart:

Samma Dreame som är partner med fotbollsklubben Dynamo Moskva?

https://en.fcdynamo.ru/news/dynamo-zakliucilo-soglasenie-o-partnerstve-s-kompaniei-dreame-technology/