Absolut, systemet har ju sett ut så här ganska länge. Men om man efter lång tid med denna modell inte klara att byta leverantör måste man fråga sig om det inte måste bytas system.
Nobina har vunnit ett annat avtal i Nynäshamnstrakten där allt ska köras med elbussar. Nu får de inte tag på elbussar så då kräver de 250 miljoner av SL... Kan säkert finnas någon klausul i avtalet som de hänvisar till. Men återigen, man tar på sig ett uppdrag som man inte klarar att leva upp till - när ska företaget få stå för sina felbedömningar? Men jag tar att det är så att priset är så lågt att man då hellre från SL:s sida bygger in olika rskdelningsklausuler. SL fick ju bara in ett anbud på pendeltågen och avbröt därför upphandlingen. Branschen verkade klaga på just att avtalet la all risk hos dem.
Marknaden för upphandlad kollektivtrafik mår inte bra.
Låga marginaler kombinerat med obalanserad riskfördelning. Att SL fick avbryta upphandlingen av pendeltågen kan förhoppningsvis bli en brytpunkt, i alla fall för den spårbundna kollektivtrafiken.
Lider med er. Skånetrafiken är inte bättre tyvärr. Har medarbetare som kommer för sent pga en massa ursäkter. Tågvärdar saknas, fel på tågen, kontaktfel mm
Man kan nästan se den där rådgivaren springandes i korridorerna på vita huset och försöka få tag i Trump för att berätta att det är USA som får betala, inte Kanada...
När man talar om trollen. Flera SMS från medarbetare denna morgon om stora tågförseningar i Skåne pga incident vad det nu betyder.
Har en vän som innan han gick i pension servade bussar i Malmö på olika bolag. Malmö Linjetrafik var ett kommunalt bolag som tog väl hand om stadens bussar. Sedan i samband med 90 tals krisen så blev ML bolagiserat och sedan dess varit på kontrakt med en massa olika bolag. På slutet när han jobbade så fick de bara reparera det bussen kom in för och inget annat. Så såg de tex att man borde se över bromsar när man reparera något annat var det förbjudet. Förebyggande underhåll fanns inte på kartan
Jag brukar roa mig med att kolla instrumentet på bussarna hemma när jag åker. Det är ofta det är röda lampor på bromsbelägg och sånt sen skakar dom av obalanserade hjul.
På mitt förra jobb hade vi en produkt som flera utförare inom kollektivtrafiken använde sig av. Uppkopplad mot CAN-BUSSEN på bussarna och hämtar information därifrån som publicerades till trafikledarnas webbgränsnitt. De kunde se var bussarna var, oljetemp, slitage på bromsar mm. Därmed planera service bättre.
De kan även följa upp förare och deras kurvtagning och inbromsningar för att sätta in extra utbildningar.