Som jag läser det så har Demirok försökt gå från att säga nej till samarbete till att säga nej till att stötta en regering med V som del av en regeringen. En glidning mot mer öppenhet med andra ord.
Det är en orsak till turbulensen(ihop med att han sa att Andersson är bästa statsministerkandidaten.
Det finns en fråga som ligger och bubblar under ytan och som är svår att bedöma betydelsen av för detta skede. Det handlar om synen på vinster i välfärden där Demirok rört sig mot ett förbud, i alla fall i skolan. Då ska man komma ihåg att man ibland säger att C är Almegas politiska gren... Det finns väldigt starka krafter inom C som absolut inte vill att C ska hamna i att driva förbud mot vinster i välfärden. Almega - Timbro - Centern har starka band och man pillar inte på vinst i välfärden som centerpartis utan risk för sin egen karriär.
Hans publika persona stämmer inte överens med hans Twittrande. Jag kan förstå att muslimer bli väldigt trötta på många debatter, men som partiledare måste man vara konsistent.
Fascinerande med människor som kan vara superbra på det viktiga i tjänsten, men sedan har en brist som kanske i verkligheten inte är världens största brist men just på detta jobb blir det ett problem.
Känslan blir att 99 procent rätt och en procent fel. Men på det här här jobbet blir det kanske 30 procent fel men får 100 procent betydelse.
Vi kan ju inte ha säkerhetsrådgivare som inte ens har koll på sina grejer, glömmer saker här och där, passerkort, telefoner, hemliga papper etc. När det händer upprepade gånger är det ju inte enskilda händelser. Han borde ju sitta bakom lås och bom, bara välja och vraka vad han kan dömas för.
1.
Brott mot tystnadsplikt (Brottsbalken 20 kap. 3 §)
2.
Obehörig befattning med hemlig uppgift (Brottsbalken 19 kap. 9 §)
3.
Grov vårdslöshet med hemlig uppgift (Brottsbalken 19 kap. 9 a §)
4.
Spioneri (Brottsbalken 19 kap. 5 §)
5.
Grovt spioneri (Brottsbalken 19 kap. 6 §)
6.
Obehörig befattning med försvarshemlighet (Brottsbalken 19 kap. 7 §)
7.
Olovlig underrättelseverksamhet mot Sverige (Brottsbalken 19 kap. 10 §)
8.
Sabotage mot blåljusverksamhet (Brottsbalken 13 kap. 5 c §)
9.
Företagsspioneri (Näringslivsspioneri) (Brottsbalken 19 kap. 10 a §)
Jag håller med om att han inte borde att utsetts till det här jobbet då dessa personlighetsdrag måste ha varit kända sedan tidigare och jag tycker det är helt naturligt att han sa upp sig.
Men ändå fascinerad över han som person och när dessa typ av händelse inträffar. Han var nog/är super rätt rent kompetens och erfarenhetsmässigt för att vara säkerhetsrådgivare. Sedan är han en slarver vilket på ett annat jobb nästan kan upplevas charmigt. Men här växte denna brist till sådana proportioner att de bliv viktigare än hans höga kompetens och långa erfarenhet.
Jag har en egen liten skruv på detta som handlar om manligt och kvinnligt. Den är säkert fel, men ändå... Landerholm har en syster som är en framgångsrik politiker och har varit minister. Snacket efter senaste valet var att hon skulle ha blivit minister igen om inte hennes gladlynte och slarvige bror hade blivit Nationell säkerhetsrådgivare. Där sitter den ordentlige, hårt arbetandes, kvinnan, systern, och ser hur hennes slarvige bror får det superintressant jobbet medan hon får stå tillbaka. Det lär inte vara första gången an glad och slarvig kille springer om en ordentlig och kompetens kvinna.
Har också hört den historien av personer synnerligen insatta i ämnet. Mycket bottnar väl i att han är väldigt nära barndomsvän med Tuffe Uffe. Senast igår (eller om det var imorse) kom det ju ut en artikel om att 150 tjänster på Regeringskansliet tillsatt 150 tjänster på ytterst tveksamt vis. Så mycket buksvågerpolitik så man kan spy för mindre.
Är väl vad jag förstår problem med en hel del återvinning, folk tvingas sortera material och köra till återvinningen trots att det inte går att återvinna.
Det rimliga är att det ställs högre krav på producenterna. Tillverka inte sådant som är onödigt svårt att återvinna. Att börja i fel ände, att tvinga konsumenterna att sortera sådant vi ändå inte kan återvinna, skadar förtroendet för både samhället och miljöarbetet. Lätt att folk tänker att det bara handlar om uddlös symbolpolitik.
När det gäller textil måste ju stopp på slit och släng-mentaliteten och orimligt billiga kläder vara viktigare för klimatet än att vi ska börja skicka gammal textil till Baltikum. Eller Sydamerika.
Står på en full kortbussar. . Problemet har visat sig råda i nästen hela söderort samt östra delar av Stockholms förorter. Varför? SL har bytt leverantör och de har inte bussar, inte personal och en del av den personal de har, hittar inte vägen..
Nobina ber om ursäkt men säger också att det är svårt att ta över stora områden och att det lätt blir störningar i början. Min tanke är att då kanske man inte kan lägga ut den typen av verksamhet på entreprenad?
Jag tar nu oftare bilen till jobbet och vad värre är, jag känner mig lurad, blåst, på vart mina skattepengar tar vägen.
Tyvärr är det så i stora delar av landet. Kollektivtrafiken sköts av företag som transdev, nobina med flera. Regionerna är beställare och privata bolag konkurrerar