Politisk debatt

I grunden är det ju helt snurrigt. Det ska betalas och varför i hela världen inte av de som nyttjar det? Min mycket ringa kunskap säger att man bl.a är rädd för att det då inte skulle nyttjas..:man_shrugging: I nästa steg skulle kraven på färre P-plaser leda till för täta bostadsområden. Men det är ju en politisk fråga, de får väl träta om gräsmattor, träd eller ett hus till.

Här har vi inte det problemet då de bygger hus på alla större parkeringsplatser. Sen få de som flyttar in parkera under huset och de som stod där tidigare får lösa sitt parkerings problem på egen hand. Sen de parkeringar som finns kvar och boende parkeringar aviserade faktiskt idag att de skulle höjas 1/1-24.

Hade ju varit magiskt! Tänk ett centralt Stockholm utan biltrafik! Magi!

1 gillning

Vi hade lite åt det hållet i vår BRF.
En garageplats med laddstolpe kostade 550kr/månad i Majorna, en laddplats ute kostade 260 kr/månad. Vi höje avgifterna på garageplats med 100kr i ett svep, medlemmar blev svinarga. Jag som själv hade bil tyckte det var märkligt att vi hade så billiga platser.

Boendeparkering, dvs parkering på gatan utan garanterad plats kostade 500 kr/månad (det är också för billigt)

1 gillning

Vi betalar 350:- för garageplats & 250:- för inhägnad uteplats i vår BRF. Boendeparkering kommer kommun att ta 360:- för så vi ligger riktigt rätt med priset.

Får verkligen äta upp att jag sa något positivt om Gunnar Strömmer för ett år sedan.

1 gillning

Så du tycker det är problematiskt att göra detta med fall som ligger inom dessa ramar?

”Gunnar Strömmer säger att det kan handla om två konkreta situationer: antingen när någon begått ”systemhotande brottslighet” eller när någon hotat, mutat eller lämnat falska uppgifter för att få ett medborgskap.”

1 gillning

Vi hamnar i ett fint sällskap historiskt:

Vi tolkar uppenbarligen det hela olika.

Att ta av personer medborgarskap och göra dem statslösa är rätt problematiskt.

Systemhotande brottslighet låter även det smått problematiskt.

Men statslös är väl att gå för långt.
Kan för all del tycka att har man dubbla medborgarskap,
och begått grova brott så kanske en prövning av det svenska medborgarskapet borde ske.

Helldén går ut hårt.

Det här blir intressant att följa. Hörde på radion att det var flera miljöpartister som valde att tolka det som att han menade att regeringar som "betalar" för kärnkraften. Så tolkade inte jag hans uttalande. Sedan har jag försökt att avkoda vad det var han sa egentligen. "Vi kan inte sätta oss i en regering som bygger ny kärnkraft". Observera "som bygger". Här gör jag en tolkning som innebär att en regering som tar aktiva beslut, "bygger" kärnkraft kan inte Mp sitta i. Men utifrån det citatet skulle han kunna tänka sig att sitta i en regering som inte stoppar ett privat företag som vill bygga inom det regelverk som finns.

Han har dock även sagt att "Sverige ska inte ha någon ny kärnkraft". Det är dock inte kopplat till en regeringsmedverkan, även om det är ultimativt uttryckt. Men på politiska tror jag nog man får konstatera att han bara på ett kraftfullt sätt sagt det Mp tyckt i många år. Med andra ord fick Mp omedelbart betalt för att ha valt en kraftfull politiker som kan skapa rubriker och turbulens.

1 gillning

Där har han ju lite otur, alla har väl någon gång sagt eller varit på väg att säga fel? (Känner att jag är väldigt mycket medlare nu😎). Fråga t.ex. Andersson efter riksdagsdebatten förra veckan…

Kollat på filmer från arrangemanget i Göteborg där statsministern höll på att trampa i skiten via en felsägning. Känner stort obehag. Landet håller ju på att slitas itu. Att både förstå vreden i Israel och acceptera deras rätt till militärt försvar och lida med Palestinas folk som lever i helvetets eldar nu borde ju inte vara så svårt. Det är också lätt att förstå att det finns enögda personer från båda dessa sidor som gapar och skriker. Men detta vurmande för terrororganisationen Hamas och jublet över de bestialiska våldsdåd som den terrororganisationen utfört är ju av en helt annan karaktär.

Det här kommer sluta med att Sd blir största parti, Nyans ryker fram och Sverige kommer sitta i problem som vi nu bara ser början på. Varför blir det så? Majoritetsbefolkningen har ingen som helst förståelse för detta beteende vi ser i vurmen för Hamas och deras våldsdåd. Det spär också på bilden som Sd etablerat av invandrare som "de andra", "de annorlunda", "de avvikande". Fler kommer tycka att invandrare är något annat än människor från andra länder, kulturer och religioner. Nyans växar då de kommer rekrytera bland dessa grupper och även om de inte kommer bli särskilt stora initialt kommer de bli den perfekta projektionsytan för Sd. Risken är då att Sd och Nyans växer i kampen mot varandra.

Hur tar sig ett litet, öppet land sig ur denna skärseld?

4 gillningar

Lyssnar på en av de skickligare politiska journalisterna som gör samma bedömning. Bra journalist..:sunglasses:

1 gillning

Vilken är denne journalist?

Erik Nilsson på SvD som i denna podd flankeras av en annan gigant, Torbjörn Nilsson. Två av de 5 -6 bästa i landet enligt mig.

1 gillning

Ska kolla upp podden. Är alltid på jakt efter bra svenska podcasts

1 gillning