Jag är själv lite ambivalent. Är marknadsbedömningen korrekt eller är det en politisk dröm? Sedan kan en blandning av politik och marknad ge väldigt bra beslut, men ingen garanti.
Kan vi få in annan info för att bedöma denna fråga? Från en helt annan bransch kan vi se Scania som kanske har världens bästa dieselmotor som nu växlar till el. Där är inte politikerna med som ägare om vi inte ska räkna det tyska lite annorlunda ägandet.
Jag har egentligen inget emot att skattepengar går till att skapa produktion och arbetstillfällen om man kan se att det finns en rimlig bäring på det hela ekonomiskt. Jag kan även se att det kan finnas skäl till att satsa lite mer på viss verksamhet i norr för att stimulera vissa effekter. På samma sätt som man kanske ska göra andra satsningar i syd.
Men när man försöker skapa enhörningar och man sätter så mycket prestige i projekten att man varken klarar av kritik eller kan argumentera sakligt. Då börjar det gå lite för långt.
Men det är en svår vågskål, ska vi bara spela på säkra kort? Ja hur hanterar vi då våra forskande universitet?
Ska vi inte lägga oss i alls? Hur kan vi då bara stå och titta på när vi tappar kontroll över samhällen..
Det är en balansgång men vi behöver kunna försvara våra satsningar vi gör med skattemedel.
Jag tror dock att man håller på att bygga ett luftslott. Vi är inte en sådan stormakt man ibland vill ge sken av. Hur ska vi få vinst i projektet när folk inte är benägna att betala mer för ”gröna” produkter? Kommer vi få med EU till att exempelvis straffskatta icke grön stål så att det gröna stålet blir attraktivt?
Vi får se var det landar i slutändan.
~85% av det vi betalar till EU under ett år alltså.
Som att få tillbaka lite pengar som privatperson i elstöd från Svenska kraftnät på redan inbetalda pengar.
Detta är inte första gången sittande regeringen tar beslut där man lätt uppfattar att de inte gjort en konsekvensanalys.
Eller har de haft koll på detta men kör på ändå för att försöka hålla en strimma av vallöftet med 10kr billigare vid pump?
Från tid till annan fattar politiker mindre bra beslut. Kanske oftare nu än förr. Det kan vara så att energipolitiken varit bland de värre under lång tid. Bristerna i beslutet och betydelsen för Sverige är så stora att man måste utgå från att det är det värsta. I alla fall till någon bevisar motsatsen.
Till saken hör att ett politiskt beslut inte behöver vara perfekt till sitt innehåll. Det finns ett spann där ett beslut kan hamna och där det fungerar. Det kan till och med fungera riktigt bra även om det inte är ett perfekt beslut. Ofta handlar det då om att det är ett beslut som har brett stöd i riksdagen och gäller under lång tid.
Ja det kan man tycka men som dom säger ska dom slängas ut? Ska deras barn riskeras att rekryteras till kriminella gäng. Vad är då en medlemsavgift att bråka om.
Jag är inte så säker på att det där projektet är så bra, men vad gör vi med de som faktiskt inte har råd? Ska vi bara kasta ut dem?
Några exempel från den klubb jag är aktiv i:
tränare upptäcker en kille som tränar barfota för att han inte har råd med några fotbollsskor. Det uppdagades att ytterligare en kille inte hade råd med skor. Han spelade i på tok för små skor. Borde varit omöjligt att få in foten i dem.
jag upptäcker att en kille gått från Älvsjö till Tyresö för en match(15-17 km). Han hade inte råd med bussbiljett och vågade inte fråga om skjuts igen.
killar som inte har råd med lagkläderna(finns en fond i vår klubb som kan lösa det)
killar som inte hade råd att följa med på fotbollsläger(ibland fuskar tränare för att få med dem och lägger på ett par hundra på alla andra samt tar lite pengar ur lagkassan)
de ovan plus några till har svårt att betala medlemsavgiften till klubben och lagavgiften till laget.
Vi bor då i ett område som präglas av mycket stark socioekonomisk standard. Men har öar av utsatta kvarter eller barackboende sedan flyktingkrisen.
Nu ska jag ta rejäl omväg och hämta upp en kille som inte kan bli skjutsad till dagens match.
Det är ju rätt så tråkigt att dessa aktiviteter måste kosta så pass som de gör. När jag växte upp så ingick t e x simskola i vanliga skolan, nu får det bekostas av föräldrarna. Jag tycker det borde vara en mänsklig rättighet att få lära sig att simma då jag hör att många ungdomar idag inte kan simma.
Jag tycker fotbollen blivit ganska dyr jämfört med när jag var barn. Då var fotboll nästan gratis. Vi tränade i vad vi hade och matchstället stod klubben för. Medlemsavgiften var nästan symbolisk om jag kommer ihåg rätt/föräldrarna sa rätt.
Ett mycket intressant och för mig viktigt ämne. En sak som måste sägas är att fotbollen är en enormt viktig plats att fostra våra ungdomar. Är tränare själv men är mycket stolt över att att vi skapar en arena för möten och nog en platser som integration sker på (skolor och arbetsplatser är mycket mer segregerade, det finns det fotbollsklubbar som är också) . Verklighet är som beskriv inflation slår hårdast mot dom som är på marginalen. Jag kan tycka att mågna klubbar lägger ett förstort focus på deras A-lag ( A-lag behövs men bör byggas från sin ungdom organisation) Och ett satsande A-lag är risken att det tar resurser från ungdomsfotbollen.
Men ungdomsfotbollen kan ge väldigt mycket:
En plats för dom som inte funkar i skolans ramar ( varje unge har fan i mig rätt att få sina positiva sidor sedda
En möjlighet att skaffa och lära känna människor med olika socio ekonomisk bakgrund, det är så enormt viktigt om vi ska ha någon sammanhållning i samhället.
Fysisk aktivitet att röra sig, möter 9 åringar som inte fysiskt klarar en lung träning , men där gäller det att bara stötta hitta styrkor.
Lyssna samlaren strötts grupp, låt andra ha ordet , vänta på sin tur lära sig att utföra sin uppgift samarbeta
Tillslut fotboll måste vara för alla, alla ska kunna känna sig lyckade efter en träning , som ledare är det inte lätt men det ger enormt mycket när man ser gruppen utveclads.
Kom-ihåg tränare jobbar ideellt på sin fritid, det är en bristvara, fråga er vad ni kan bridaga med för att stötta ett lag, alla kan göra något ingen kan göra allt. ( Sen ogillar jag med att sälja lotter eller vad det nu kan vara) . Skulle inte Uffe och co införa aktivitetsstöd/kort? Dock har jag inte hört myck om det på sistone, det gäller dock att få till det rätt då riskerna är uppenbara att lycksökare och elitsatingar kommer jaga dom pengarna, utan att dom hamnar på samhället ideella hjältar.