Politisk debatt

Ett problem är att eleverna tas från ordinarie lektioner för att gå på modersmålslektion.

Vid en snabb Googling så kan jag konstatera att stödet för modersmålsundervisning(som det heter) är massivt. Valde då en lättillgänglig text som kritiserar detta. Vad säger en kritiker?
Först hur hon beskriver forskningsläget idag:

  • Ett av de mest slående exemplen inom mitt eget fält, flerspråkighetsforskningen, är det kompakta stödet för modersmålsundervisning (tidigare ”hemspråksundervisning”).1
  • Vad är det då som har hänt när en forskarkår är enig även om de normativa slutsatserna?
  • Vi kan till exempel direkt avfärda idén om att modersmålsundervisning på något sätt skulle, rent kognitivt, störa inlärningen av svenska...

Så här beskriver alltså en kritiker av forskningsläget. Vad är hon då kritisk till? En bärande del i kritiken är att alla är överens. Det ska man så klart se upp med, men kanske inte det tyngsta argument jag känner till.
Hon skriver att det finns tre fördelar med modersmål av vilka hon inte gillar vissa:

  • Det finns tre huvudsakliga skäl som språkvetare brukar anföra som argument för modersmålsundervisning: att den stärker flerspråkigas identitet, att samhället tjänar på att utveckla flerspråkighet och att undervisning i modersmålet stärker inlärningen av andraspråket.

På ett lite bakvänt sätt väljer hon ut det senare skälet som mest relevant och försöker kritisera det. Hon hittar en(1) schweizisk forskare som kommer fram till:

  • Han menar att stödet är för svagt för att policyrekommendationer ska låta sig göras.
    Alltså finns stöd för att det hjälper språkinlärning i Svenska(i vårt fall) men han tycker inte att det är så starkt att det ska leda till policyrekommendationer. Det är något av den lindrigaste kritik jag kan tänka mig. Han fortsätter:
  • Vi kan till exempel direkt avfärda idén om att modersmålsundervisning på något sätt skulle, rent kognitivt, störa inlärningen av svenska, men den ger förmodligen inte heller det stöd som ofta påstås

Artikelförfattaren avslutar sin artikel med en lätt brunaktig ton där hon skriver: "För vem, när och hur är offentligt finansierad modersmålsundervisning relevant 2022?" Dvs. varför ska människor födda i Sverige betala för något som bara går till invandrare eller barn till invandrare? Även om det skulle vara bra så skiter vi väl i dem, de har ju annan hudfärg, etnisk bakgrund och annat språk än oss vita. Det här sista har absolut inget med din argumentation eller dina åsikter att göra. Men jag nämner det för jag letade snabbt efter en kritiker, upptäcker att kritiken är fjäderlätt och avslutas med lite bruna tankar.

Edit: Glömde bifoga artikeln:

4 gillningar

Resultat som övriga nordiska länder ungefär.

1 gillning

Intressent att i alla andra grupper i matrialet, så är det en dipp mella 2016-2021 utom den som alltid pratar svenska eller testspråket då) Kan det vara Tegnellsfel? Hr tog våra pandemi rekomendationer emot i den andra gruppen? Skulle man viktia in socioeknomiska aspekter hur ser det ut då? Eller gruppen där föräldrana snappt lämnar in tiden för när det är uppföljningsamta , finns så mycket att undersöka:-)
//Daniel

När jag läser och grubblar lite kring detta så kan jag tänka mig att demografin har förändrats såpass mycket senaste decennierna att det skulle kunna påverka.

Förut så var en större del av invandringen arbetskraftsinvandring, närmre geografiskt och kanske med en större vilja/förmåga/möjlighet att bli en del av samhället.
Att det har förändrats senaste tiden kan ju påverka att ”gamla” studier inte passar in på dagens demografi.

Jag skulle inte tycka att det var så konstigt att hemspråksundervisning i vissa fall kan ha stora positiva effekter på vissa grupper och på andra grupper ha en liten effekt.

Så bara för att det finns en ”sanning” i forskarlaget idag, så ska man inte sluta vara nyfiken på om det kan finnas anledningar till att fakta kan ändras.

Med det sagt så ska man ju inte heller bortse från de studier som finns. Men vara ödmjuk med att i takt med att saker förändras så kan synen på lösningen också behöva förändras.

2 gillningar

I stor utsträckning håller jag med dig. Lite därför jag kastade mig ut på nätet för att se hur dagen forskningsläge ser ut då jag nog inte kollat på 6-7 år. Sedan är det ju korrekt att den forskningen kan vara gammal eller mindre användbar för policyframtagande. Men all forskning måste man ju hantera utifrån att de har svarat på exakt det de tittade på.

Det enda man ska vara lite försiktig med är när du skriver är detta. Även om du lägger till kanske.

Herrejösses vad dåligt "integrerade" många finnar var/är som nu är i den generation som håller på att gå bort. Vi har en kil in i släkten av finsk arbetskraftsinvandring. Den generation som nu är i 80-årsåldern innehåller många som knappt kan svenska, har inga svenska vänner och deltar inte alls i något sammanhang där svenskar utöver släkten finns.

Såna finns det nog gott om runt om i Sverige. Iallafall i den lilla bruksort jag bor på! :sweat_smile:

Du menar att vi ligger i topp i resultaten eller topp i segregation?

Topp i resultat.

1 gillning

Hubinettes inlägg handlade delvis om "white-flight", segregationen i svenska skolan.
Det var något som jag redan upplevde i Södertälje i slutet av 90-talet.

Den har ju tyvärr blivit ett riktigt problem. Även bostadsområden drabbas av det.

1 gillning

Jag gjorde en hillbilly flight när jag satte yngsta ungen (sladdis) i en skola i stan istf i byn. De äldre gick i byaskolan, men jag räknade med att den i princip skulle var tom på barn i hennes årskull när hon skulle börja sexårs. Och jag fick rätt och den är nu nedlagd.
Jag fick mycket skit för det, och även ungen, men när man nu ser skillnaden så var det värt det.

2 gillningar

Borde det inte vara rimligt att man får rösta från 12 års ålder då också så att blir av med den här regeringen snabbare?

Tar tillbaka det efter att ha kikat på resultatet i skolvalet. Unga i dag är inget framtidshopp. Kristdemokraterna fick 11,57 % i årskurs 7–9. :grimacing:

:face_with_hand_over_mouth:

Ungdomsförbunden är ändå ganska pigga. Helt världsfrånvända och helt omedvetna om att de är det..:sunglasses::sweat_smile:

5 gillningar

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Nya gränskontroller skall skydda oss mot bråk och stök från utlandet

Undra vem som är sämst Trump eller De Santis? Är ju otroligt vilka lagar De Santis fått igenom i Florida och Trump är ju som han är
Pest eller Kolera

2 gillningar

Ett tag tänkte jag att De Santis inte är fullblodsnarcissist och ändå skicklig i politik. Men ju mer man ser och förstår, ju mer tveksam blir jag. Observera att jag alltså jämför med Trump…

Man tror att han kan vinna mot Biden i ett val men inte mot Trump i ett primärval. Det tycker jag är väldigt intressant. Republikanska partiet har då hamnat i ett så extremt läge att de skiter i att få rätt(vinna presidentvalet) utan prioriterar att ha rätt(få den kandidat de men inte väljarna föredrar)

3 gillningar

Jo, det är första gången som jag hoppas på Trump... :slight_smile: