Ja verkligen
En av mina favoriter i panelsammansättning
Otroligt bra och tydligt @Esse. Nu fattar jag lite mer om det där med reduktionsplikt som jag inte hade förstått innan. Underbart förövrigt att du avslutar videon med att trycka till alla de där gubbarna som sitter på Facebook och dedikerar sitt liv till att hata på elbilar
Bra inslag... Som du säger så är det fortfarande oklart kring en del ganska viktiga detaljer. I bästa fall blir det fler laddare och prispress nedåt på elen.
En fundering jag har är att elbilspenetrationen nog nästan är klar vad gäller miljö- och teknikintresserade och kvar står en stor grupp som försöker klura ut ekonomin De som fokuserar på ekonomin är de som man borde fokusera på för att få att byta till el.
Men hur blir det om grannen köper elbil och pressar priset på fossila drivmedel? Ekonomiska incitament måste vara väldigt individuella för att bita är min uppfattning.
Fler laddare kan attrahera en grupp, de med laddångest, men troligen är den gruppen mycket mindre än de som tänker kronor och ören.
Det skulle vara intressant att se hur många av oss som kör elbil som faktiskt är beroende av snabbladdare. Jag tänker att de flesta som köper elbil, har någon billigare lösning så som hemmaladdning eller 11/22kW stolpe i närheten av hemmet alternativt på jobbet.
Enda gångerna man behöver använda sig av snabbladdare är ju vid längre resor, men för daglig körning så klarar man sig gott på hemmaladdning. Det är ju även där den största ekonomiska vinningen med elbil i dagsläget ligger.
Sen ser vi ju redan nu att det finns fler laddstolpar än vad det finns bensin/dieselpumpar i landet, vilket ju i sig är väldigt positivt. Läste någonstans att det finns ingen större ekonomisk vinning för mackägare att sätta upp nya pumpar om de nuvarande går sönder, framförallt i mindre samhällen.
Om man bara tänker lokalt i Stockholm, så har ju mackarna i innerstaden försvunnit en efter en, nu finns det inte många mackar kvar innanför tullarna, om ens någon?
Visste inte att det finns fler laddstolpar än pumpar. Det jag annars har slagits av är hur många laddplatser det finns i och omkring där jag bor. Nu använder jag dem inte då jag laddar hemma, men ändå. Sedan saknar jag en SuC i typ Södertälje. Den ligger iofs i Teslas planer.
Man är onekligen nyfiken på fortsättningen av detta!
Blev väldigt överraska. Det ligger en gravad hund här.
ICA-handlare verkar vara ett speciellt släkte.
Tycker dock det känns lite luftpastej över artikeln. Det finns alltid en kamp mellan statsministern/statsrådsberedningen och utrikesministern/UD. Inget av detta borde påverka en så rutinerad och hårdhudad politiker som Billström.
Det här tror jag på:
Dvs att det handlar om en konflikt om utnämningen av ny kabinettsekreterare.
Jag funderar på vad detta betyder i förlängningen. Framförallt, vart ska de ta dessa pengar ifrån? Kanske är bra ur ett egoistiskt perspektiv att skatten sänks, men ska det ske på bekostnad av vård och omsorg, skolor etc?
Det skall väl tas från reformutrymmet på 60 miljarder? Personligen så tycker jag det är lysande att satsa på låg och medelinkomsttagare samt att uppmana folk till att spara.
Fast där är ju 40 av dessa 60 miljarder ökade upplåningar. Det ökar ju statsskulden snarare än att sänka den. Det är ju knappast bra i förlängningen.
Förra årets budgetförhandlingar aviserade regeringen ett budgetutrymme – utrymmet som skapas av tillväxt och ökad upplåning – på 40 miljarder kronor.
Sen i det stora hela håller jag absolut med om att det är bra att de som tjänar minst skall få det bättre, men det brukar ju bli så att sänkt skatt oftast gynnar de som redan är rika mest. Istället för den där ISK skattesänkningen, vore det inte rimligare att man återinför pensionsspararavdrag? Det är ju något som kan gynna alla.
ISK gynnar alla. Samma belopp du slipper skatt på oavsett hur stort sparande du har. Håller med dig angående pensionssparande. I dag finns väl endast löneväxling, som är för höginkomsttagare, när det gäller pensionssparande.