Politisk debatt

I'd drink to that. Mitt förakt är jämt fördelat för samtliga partier inom det politiska spektrat.

Karlshamnsverket har inte gått igång på grund av svensk effektbrist på 10 år.

Helt klart. Jag kör cirka 3000 mil om året och valde en hybrid av just den anledningen. En elbil fungerar inte för mig som det ser ut i dag.

Det är att göra det alldeles lätt för sig – och helt ärligt en smula egocentriskt.

Nästan alla politiska beslut är bättre för någon annan än sig själv. Helt enkelt för att det finns 10 miljoner andra att ta hänsyn till också.

2 gillningar

Det är 110% jämförbart om det handlar om värderingar. Och det är just det den diskussionen handlar om.

Dessutom är det ett politiskt beslut som är hål i huvudet och baserat på populism. Det påverkar 0 och ingenting för varje individ. Däremot kostar det multum. Pengar som kunde användas för punktinsatser till åkeri- och bondnäringen.

Har man elbil och åker till Thailand varje år så släpper man ut 2,4t men har man bensinbil så släpper man ju ut 4,4t. 2,4 är mindre än 4,4. Har man elbil och åker till Thailand vartannat år är ju det till och med bättre än att åka 2 år med bensin eftersom 2 år med bensin släpper ut 4t och en resa till Thailand släpper ut 2,4t. Allt är inte svart eller vitt.

3 gillningar

3000 mil/år

Vad blir utsläppen om man kör till Thailand med en dieselbil? :joy::joy:

Om du visste vad @Esse kan ställa till med ett par dieselindränkta gummitankhandskar, han skulle kunna tappa en hel mack. :joy::joy::joy:

VDn för Karlshamnsverket är av en annan åsikt.

Alltså jag har ju dyskalkyli men det där vet i tusan!

siffror och jag :face_with_spiral_eyes:

Det är ingen åsikt, det är fakta. Det står dessutom ingenstans i artikeln att Karlshamnsverket avropats på grund av Svensk effektbrist.

Politiska beslut som tagits av bägge blocken som påverkat vår elproduktion, elpriser och försvarsförmåga ( syftar på när totalförsvaret nedmonterades) är galet. Därav min kommentar. Min egna ideologiska hemvist (liberal) undgår inte min kritik.

" Hur påverkar det här södra Sverige?

− Den elproduktion som finns i södra Sverige räcker inte för att tillgodose efterfrågan, och därför är Sydsverige beroende av överföring av el från norra Sverige. Bristen på planerbar elproduktion i södra Sverige, innebär samtidigt och paradoxalt nog att det finns begränsningar i överföringskapaciteten i stamnätet. I det avseendet bidrar Karlshamnsverket allt oftare med effekttillskott till södra Sverige och till grannländerna.

− Hade vi däremot haft kvar den planerbara produktionen från kärnkraft som har avvecklats under de senaste åren, det vill säga R1 och R2 på Ringhals samt O1 och O2 i Oskarshamn, så hade södra Sverige haft lägre priser och heller inte drabbats av effektbrist."

Sverige har ett av världens bästa elsystem. Du väljer själv vem du vill tacka.

Angående Juniper så är det viktigt att förstå varför de pratar som de gör. Hos Juniper fanns det ett uttalat mål att få starta nya kärnkraft. I varenda artikel som handlade om Karlshamnsverket var de medvetet otydliga om varför de eldade på. Utan hela tiden hänvisade till att det saknades planerbar produktion. Det var en del av en PR-kampanj för att vända opinionen till att bli mer kärnkraftsvänlig.

Men snacka om att all den tid och pengar man lagt ner på det fick ett slurpet slut för nästan direkt när vi fick en ny kärnkraftsvänlig regering kom det påbud från Junipers huvudkontor att här blir det inga nya kärnkraftverk.

1 gillning

Det kallas även att man färgar resultaten. :joy::joy:

Det är exakt den typen av meningar som de medvetet varit otydliga med.

Denna artikel skrevs i sommaren 2021 när det eldades som bara den. Karlshamnsverket är INTE en del av svensk effektreserv på sommaren.

Svaret på vad de egentligen menar ligger i i stycket ovanför "effekttillskott till södra Sverige och till grannländerna.".

Det hela handlar om att elområde 4 har mycket större exportkapacacitet än något annat elområde. Det betyder att våra grannländer slurpar i sig all effekt som vi kan uppbåda. Problemet är att elområde 4 inte har någon egen kraftproduktion förutom Karlshamnsverket och några vindsnurror (notera nu att Ringhals och Oskarshamn befinner sig i elområde 3). Därför så kilar elen igenom elområde 4 ut i Europa och blandas med deras el som sedan skickas tillbaka hit för att vi inte skall få effektbrist, el som skapas med hjälp av gas. Gas som är dyrare än att elda olja. (notera att detta är metaforiskt, el skickas inte någonstans, det är en pågående spänning så att säga).

Därför så startar Karlshamnsverket varje gång detta händer, för de får betalt enligt gaspriser för att elda olja, som är mkt billigare.

Det är också något som de erkänner senare i texten

− Så ja, vi kopplar till våra grannländers elpriser, mindre så i de områden i Sverige där vi har mycket egen produktion (effektöverskott). Det är också tydligt att om vi hade haft kvar den planerbara elproduktion i södra Sverige som lagts ner de senaste åren hade elpriserna varit lägre i SE4 och vi hade heller inte behövt aktivera kostsam fossil elproduktion. Eller med andra ord, kablarna hade fyllts upp utan att det hade dränerat södra Sverige på tillgänglig elproduktion och priset hade varit lägre än det på kontinenten."

Det stämmer att det med riktigt hög effekt tränga bort importpriserna men då skall vi komma ihåg att Sveriges exportkapacitet har i år varit högre än när dessa kärnkraftreaktorer var igång.

Frågan som uppstår då är ju – exakt vad måste man avstå från privat för att få hylla Greta Thunberg utan åsiktskonsekvenser?

De slängde in honom i Riks också. Det är nog Sverigedemokraternas farligaste verktyg. Som en svenskt Fox News.

Jag har sett så många, även partipolitiskt aktiva i andra partier, skicka runt filmen där de bjuder in en SD-sympatiserande egenföretagare inom kärnkraftsteknik för att de som skickar runt den tror att det på något sätt är en oberoende forskare som förklarar (precis vad de vill höra). Därmed tvättas Riks till något mainstream. Sedan sätter de en sådan som Matthew Tyrmand att få prata fritt.

1 gillning