Politisk debatt

Vad har du gjort då?

Men Esse lille, tänk om SD bara vill sträcka ut en hand och visa honom vår fina demokrati :slightly_smiling_face:

Min fru är från asien.

Vad är det för uttalande han gjort relaterat till det?

Och för att tydliggöra – hans skrå har jag kämpat emot under 20 år i politiken så undrar genuint.

SD-Tobbe är på riktigt skrämmande.

Jag har lättare att köpa argument om att det är fräsig ny teknik än att det är ur ett miljöperspektiv. Särskilt inte ifall man i övrigt inte bryr sig om miljön. Det är lite som de som gillar Greta Thunberg i sociala medier, men sedan lägger upp bilder på Instagram från en solsemester.

@Esse Vad gör du för att lyckas med att få bränsle på händerna? Det får mig att tänka på en scen från Zoolander :wink:

Att Volvo, som indirekt ägs av kinesiska staten, visar att de vill ta sitt ansvar gällande hantering av kobolt är beundransvärt. Smolken i bäggaren är det är också Kina som driver de flesta av de miljövidriga gruvorna i Kongo där barnarbetare utvinner metallen med handverktyg. Cirka 75% av kobolten som utvinns i världen kommer just från Kongo.

För mig handlar det om både miljö och teknik. Men det bästa för miljön vore naturligtvis att avstå från bil helt och hållet. Batterierna är självklart ett problem, men det är ju inte heller så att fossilbilismens enda problem är det som kommer ur avgasröret.

Sen har jag lite svårt för att man gärna lyfter fram att den som gör något av miljöskäl (t ex väljer en miljövänligare bil eller äter vegetarisk kost) också förväntas göra minst lika bra val i övriga delar av sitt liv. Annars är denne en hycklare, vilket många gånger - i alla fall i internetdiskussioner - anses värre än att aldrig ta hänsyn till miljön. :slight_smile:

5 gillningar

Miljö, teknik och ekonomi är anledningen till att jag kör elbil. Nu har jag förmånsbil men ekonomiskt skulle jag absolut inte kunna räkna hem att köra elbil, varken innan elbilsbonusen försvann eller efter. Med det sagt skulle jag ha väldigt svårt att gå tillbaka till fossilbil igen, känns nästan uteslutet. Då blir det att bita i det sura äpplet och finna sig i att totala kostnaden för ägandet blir betydligt högre med en elbil.

1 gillning

Kanske en dum fråga, men ni som räknar hem det rent ekonomiskt. Hur mycket kör ni på ett år?

2 gillningar

Handtaget bara de osar ju av bensin.

Jag har personligen lite svårt för detta resonemanget. Alternativet hade ju varit att säga att bara för jag åker på en solsemester så är det ingen mening att källsortera, äta mindre kött, eller köra mindre bil.

Det här handlar dessutom mer om ett samhällsperspektiv. När avgaserna försvinner från städerna kommer vi i det närmaste ha en hälsorevolution.

Med det sagt så är inte elbilar oproblematiska ur detta hänseendet. Elbilar är generellt sätt tyngre och sliter mer på däcken. Dessa partiklar är också mycket skadliga.

Håller med dig @Esse. Att gilla Greta kanske är det första lilla steget för en individ att bli upplyst om klimatkrisen för att därefter ta ännu ett litet steg. Inom några år kanske de där charterresorna är historia och personen i fråga är engagerad i klimatfrågan.

Jag tycker inte man ska förringa de små stegens kraft. För de flesta är det så det måste gå till, man tar små steg i taget till en mer hållbar framtid. Att skuldbelägga folk som kör elbil men samtidigt äter kött är fel väg att gå. Beröm dem istället för att de kör elbil och peppa dem till att ta nästa steg.

4 gillningar

Ja och skall vi prata om hyckleri på riktigt så har jag lite exempel på rätt absurda saker. Tex folk som i Kärnkraftsdebatten ropar "KARLSHHAMN ELDAR OLJA ÄR DET BRA ELLER?!?!" bara för att senare vara mycket nöjda med att reduktionsplikten minskar på fossila ämnen.

Resultatet av minskad rediktionsplikt är utsläpp jämfört med 50 gånger ett bolmande Karlshamnsoljeverk. Per år.

4 gillningar

Där har vi diametralt olika åsikter. Har man hög svansföring i miljöfrågor men inte walk the talk så är man enligt mig en hycklare som använder green washing för att få ryggdunkar på sociala medier, och inget annat. Jag skulle vilja påstå att Greta Thunberg antagligen håller med mig på den punkten.

Här är ett räknexempel. Den genomsnittliga körsträckan för bilar i Sverige är 1500 mil. Den bensindrivna snittbilen drar cirka 140 gram koldixoid / km. Det motsvarar cirka 2 ton koldioxid per år vid 1 500 mil.

En flygplansstol till t.ex. Thailand tur och retur från Arlanda generar 600 kilo koldioxid per flygstol. En familj på 4 personers resa till Thailand motsvarar då 2 400 kilo koldioxid.

I fall familjen som kör en elbil minsann höjer sin miljödygd till skyarna samtidigt som man drar till Thailand på semester så är man rent utsagt en hycklare.

Sedan ska jag tillägga att jag inte har något emot att folk flyger, men påstå då inte att du värnar om miljön.

https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx

Lite som att uppfostra barn, nudging. Uppmuntra det positiva istället för att gnälla om det negativa och trycka ner

1 gillning

Det där är inte jämförbart, och du vet det. Folk och varor behöver ta sig från punkt A till B, och alla har inte elbilar. Den successivt höjda reduktionsplikten påverkade hela samhället. Även de som inte har någon bil över huvud taget med höjda priser på matvaror pga. ökade transportkostnader.

Anledningen till att oljekraftverket går igång då och då är att man på grund av ideologiska anledningar aktivt tog politiska beslut som inte gjorde det lönsamt att driva kärnkraftverken. Sedan sa politikerna att det var marknaden som avgjorde att de las ner. Pyttsan....och nu har vi elbrist i söder som en följd av det.

Såg att MP var nere på 2.4 procent nu i senaste undersökningen :+1:

Det var ju Anders Borg och M som höjde effektskatten mest.
Som Mikael Odenberg (M) sa: alla politiker är lika goda kålsupare….

Partiklar kommer också från slitage av bromsok, däck och asfalt. Som du säger så står elbilar ut där i och med att de är tyngre och generellt har ett större vridmoment än motsvarande bilar som drivs av fossila bränslen. På den punkten i hårt trafikerade stadsmiljöer är den mest effektiva åtgärden att helt enkelt få bort trafiken därifrån. Antingen genom att dra vägar utanför bebyggelsen eller helt enkelt förbjuda all utom den mest nödvändiga trafiken i området.

För min del är det ekonomin, miljön och teknik intresset i den ordningen. Vi kör ca 4000 mil per år fördelat på två bilar. Känns bra att kunna göra något iaf.