Politisk debatt (2021–2022)

Många stora ”system” är komplexa och när man är inne och rör vid vissa byggstenar ändras förutsättningarna och de stora effekterna uppstår på andra områden. Det är vad Sd vill uppnå. + att de anser att politiker kan ha synpunkter på vad som är bra eller dålig kultur.

2 gillningar

Om vi bortser vid fixeringen vid SD. Varför skall just PS inte tvingas hushålla och anpassa sig? ”Komplexa system” låter som bortförklaringar som de flesta stora organisationer kan peka på.

Nä, jag undrar fortfarande varför PS skall ägna sig åt så kallad underhållning. Det är inte precis så att vi lider brist på alternativ nuförtiden.

Har Danmark fallit ihop som demokratisk nation när de drog ned på pengarna till PS?

1 gillning

Jag vill mena att det finns saker som kan hända innan folk börjar avrättas på stan som är illa nog.

1 gillning

Om man tycker att PS bör effektiviseras eller något sådant, find for me, kan dock inte bedöma möjligheterna till det. Ibland får jag dock känslan av att media är så anorektiskt att det gynnar fake news. Men Sd har helt andra syften med sina förslag. Bäst i närtid är ju Björn Söder som på bästa sändningstid och rakt ut sa att då han(och Sd) var missnöjda med ett inslag i Aktuellt så skulle PS göras om. Kan det bli mer tydligt?

Jag försöker verkligen inte bortförklara, det ligger absolut int i min personlighet eller i min debattstil. Underhållning i PS bygger tanken att det krävs olika typer av program för att PS ska finnas på den vanliga människans radar. Skulle SR bara ha P1 och P2 skulle det bli försvinnande få som hittar dit.
Om man då raserar underhållning kan de stora effekterna vara att nyhetsprogrammen får mindre publik. Då kommer Sd-gänget säga att det är orimligt att betala så mycket för något som så få utnyttjar. Till slut har vi inte PS ens vad gäller nyheter.

2 gillningar

Det fungerar ju lite som en trojansk häst. SD har ju naturligtvis inget emot SVT Nöje, oavsett vad det kostar. Vad man har emot är en upplevd vänstervridning av nyheterna. Men genom att angripa nöjesproduktionen och minska den så skulle public service bli mindre relevanta och med det även samhällsprogrammen.

Målet för SD är alltså inte att värna om Public Service opartiskhet utan målet är att göra opartiskhet synonymt med de egna intresserna.

(Det skall sägas att de vänstermänniskor jag känner upplever SVT som högervridna. Det handlar ju helt enkelt om att man själv ser allt som är till nackdel för det egna jaget och sina idéer som att något är snedvridet – detta trots att det finns bra undersökningar som visar att Public Service och även andra medier är rätt bra på att sparka åt alla håll så att säga).

2 gillningar

Jag är mest orolig för SVT Kultur. Jag vill ha litteratursamtal i ”Babel” på söndagskvällarna. Ingen kommersiell kanal skulle fylla tomrummet efter det programmet.

7 gillningar

Borde inte första nedskärningen vara de dubbla nyhetsredaktionerna? Finns säkert en bra förklaring men varför har vi både Rapport och Aktuellt?

Olika kanaler. Men visst i dessa SVT Play-tider är det onekligen lite lustigt.

Det ena programmet är mer fördjupande och de delar numera material med varandra:

3 gillningar

För att vara kostnadseffektiva samarbetar programmen ibland om materialet, istället för att göra två liknande reportage om samma nyhet.

Kanske går att göra mer men sunt att de mer fungerar som en redaktion.

1 gillning

SVT Play är bra grejer! Kikar på en hel del där. Jag som inte har vanlig TV får in lite nyheter därifrån i alla fall!

Det mesta andra måste man ha konto eller annat för att kika på. Vilket går bort för mig!

1 gillning

Enkelt. Bredd.

Vi kanske inte har bris på populistiskt skräpunderhållning men PS är de enda som kan producera/sända smalare program.
Om vi bara skulle ha det som genererar mest annonsintäkter så blir det inte roligt.

2 gillningar

Utöver bredd som nämnts så var det ett tag specifikt för att Rapport skulle täcka hela landet, ett landsbygdstänk alltså..:smiley:

Men håller med om att för en relativt oinvigd så borde de gå att slå ihop.

1 gillning

Finns gott om program av dokumentärt snitt som jag tar del av. Varför inte lägga mer pengar på det istället för tramsunderhållning med Babben ?

2 gillningar

Men det är du. De som vill ha något annat då? Public Service finns för alla. Därför kan inte alla program vara sådant som du vill ha, eller jag. Inte för någon.

1 gillning

Tycker du vi lider brist på kanaler som skapar dålig underhållning?

Bara för att du tycker den är dålig innebär det inte att den är det.
Men jag märker att du vill inte ta till dig essensen av Public Service så med det avslutar jag detta.

Ja du får tycka att det skall fungerar likadant i dag, med ett helt annat medieklimat, än det gjorde på 60-talet, det är helt okej :slightly_smiling_face:

Samtliga borgerliga partier har backat sedan förra valet. Enda anledningen att team Uffe har makten nu är pga. SD. Ifall du tycker att MP, med 4-6% varit högljudda så kan du räkna med att M fått en gökunge i boet i och med samarbetet med SD. De är väl medvetna om sin tyngd och kommer att maximera sitt inflytande.

2 gillningar

Humor och satir på hör nivå..:grin:

4 gillningar