Politisk debatt (2021–2022)

Ja, vi lär nog aldrig se exempelvis en lucia uppgörelse anno 1989 igen🤷🏻‍♂️

En uppgörelse som Carl Bildt sedan inte stod upp för.

Man brukade ju säga att det fanns en järnaxel i migrationspolitiken mellan M och S. Men M har både vid Luciabeslutet och migrationsuppgörelsen med Mp brutit den axeln. Detta dock pga av Kd och Fp/L.

Apropå KD ”strategiska” KU anmälan av Farmanbar så tycker jag snarare att det är denna delen av uttalandet som är ”skumt”

Jag är trygg i att faktan talar för sig själv. Elspotpriserna i juli är minst tre-fyra gånger lägre i Sverige än i Frankrike under juli månad”, skriver ministern till SvD

Hur är ett tal 3-4 gånger lägre än ett annat tal?

Det är 1/3 -1/4 lägre

Ja, jag är ingenjör i hjärta och själ:)

Med det sagt så anser jag att KD:s anmälan är löjlig och ett exempel på hur de devalverar KU:s roll

De väljer olika jämförelseperioder som man typiskt gör i en debatt. Det har ingenting med KU att göra

Speciellt inte drygt 50 dagar före valet. Ska vi begränsa ministrars svängrum i debatter jämfört med oppositionen under valkampanjen?

Fegt och fult av KD

3 gillningar

Jag håller helt med. Sedan tycker jag Farmanbars prisjämförelse var mindre bra. Men det är ju så i debatter. Jag förstår dock inte dessa KU-anmälningar. Jag har väldigt svårt att se att oppositionen vinner på det. Nu blir det tjafs om KU och det tror jag regeringen föredrar framför en kristallklar diskussion om elpriser, elproduktion och elöverföring.

2 gillningar

Moderaterna saknar verkligen svar på alla stora frågor. Aldrig tidigare har det gripits efter så mycket halmstrå. Detta efter att Magdalena Andersson säger att man varken haft eller har planer på att röra fastighetsskatten. Men samtidigt är ärlig med att det inte går att ha några röda linjer i en regeringsförhandling. Det vet Elisabeth Svantesson mycket väl.

2 gillningar

När ska du lära dig att @pao aldrig har brytt sig om fakta :man_facepalming:

Var det inte hon som inför valet 2014 sa att bensinskatten inte skulle höjas? Var det inte just det som S sedan gjorde 2015?

Men jag kan förstå att de är oroliga då Göran mumlade lite om fastighetsskatt innan han sedan förlorade valet 2006.

Där har jag sakkunskapslucka.

Hur är det ett halmstrå när många sossar vill införa fastighetsskatt?
Deras ungdomsförbund och partier de samarbetar med pressar på dessutom.

Hon må säga att hon inte vill återinföra den men det är ju enbart för att inte skrämma bort väljare.

Om man tillhör borgligheten bör man nog vara lite försiktig med att prata om vad ungdomsförbunden vill...

Nu var det inte bara vad ungdomsförbundet jag nämnde.
Även LO har ju delar som pushar för skatten.

Man skall nog vara lite försiktig med vad "samarbetspartier" har för tankar och åsikter generellt med tanke på att en röst på Moderaterna är en röst på ett fascistisk parti. Mot att ta in ett parti som vill montera ner demokratiska institutioner så som public service så står sig risken med fastighetsskatt slätt.

Men nu var det inte själva sakfrågan i sig utan att ta en händelse där S är så tydliga ett parti kan bli om en fråga, totalt vända den, och få det att framstå som att man är raka motsatsen. DET är ett att greppa halmstrå.

4 gillningar

Fascinerande att du har en sån brist på argument att du måste kasta in att SD är fascister när det handlar om sossarnas inställning till fastighetsskatt.

Eftersom delar av partiet och deras partners vill verka för en återinförd skatt är det inte trovärdigt att ledningen säger att det inte kommer hända. S har offrat sådant förut, bränsleskatt ligger väl nära till hands t ex.

Det var ju du som började kasta in andra parametrar.

Alla politiker och partier ser bara en månad fram just nu. Finns inget parti som vågar ha en framtidsvision. Sedan har vi problemet att där är banne mig inget parti som är något att rösta på :slightly_smiling_face:

Två av deras största distikt och vissa ministrar har ju drivit detta ett tag nu…

Sen att det inte gick igenom på deras kongress är ju bra. Men deras "kappan efter vinden"-track record är ju starkt, så nästa vecka kanske det är något annat som gäller :stuck_out_tongue:

Vilka andra parametrar har jag kastat in?
Att delar av partiet driver frågan?
Att partier de kommer kompromissa med driver frågan?
Att deras ungdomsförbund och LO som har påverkan på partiet driver frågan?

Alla partier har ju saker i sina partiprogram som är speciella. Läser man både V och SD så blir man mörkrädd. Tar vi sedan M så efter Reinfeldt eran så brukar det vara att sänka skatter så löser sig allt. Problemet för M är att S för till viss del en höger politik då de inte alltid haft sin egen budget och januari avtalet gjorde sitt. L skall ännu en gång fixa skolan trots att de hade 8 år på sig att fixa den. C skulle äta upp sin hatt om de stöttade S och vi såg hur det gick. MP säljer sin själ för makten. S här tycker jag att Magdalena Andersson klarat sig bra förutom vissa ministrar som hon utsett men de ryker nog om hon får bilda regering igen. Dock var ju familjeveckan ett riktigt valfläsk. Som tur var slapp vi den. KD är mest på krigsstigen och verkar desperata med sitt "bondeparti"
Mina 5 cent :slightly_smiling_face:

Jag tror familjeveckan var en förhoppning att göra om succén maxtaxa på förskolan.

1 gillning

Stark aura av ”jag skiter i om det är fejk, det är för jävligt ändå” när det gäller högern och fastighetsskatten.

Riktigt tragiskt att försöka vinna på en helt påhittad grej. Den vuxne i rummet Kristersson borde kanske lägga mer tid på att föra fram egen politik än att skamlöst ljuga om motståndarna.

Men han har väl inte så mycket annat att komma med. Tomma tunnor skramlar mest!