Politisk debatt (2021–2022)

Eller:
– Jag har varit mer angelägen om att man har slutfört det och dylikt och det har man gjort. Men jag har egentligen ingen mer kunskap om ärendet som sådant.

Man tar sig ju för pannan. Nu är jag på dåligt humör av flera orsaker vilket gör mig surare än vanligt, men om nu ett rysk företag får trafikledningen och Saudi bagagehanteringen så är ju allt klappat och klart.

3 gillningar

Nu har detta ju inte med säkerhet att göra men är man förvånad då vi bor i ett land där mynten 2008 för första gången på tusen årvpräglas i utomlands (Finland) och inte i Sverige. Allt för att spara en hacka :slightly_smiling_face:

Men ändå vill du se den så kallade systemkollapsen.:wink::joy::joy:

Vill jag? Utveckla

download

3 gillningar

Det här är en intressant fråga, hur ska vi se på Gig-företag och deras ansvar?

1 gillning

Reglerna behöver ses över så de är ansvariga.
Annars lär vi se ett ökande problem med det.

Lyssnade på inslaget i morse. Det handlar väl mest om om Arbetsmiljöverket har ett ansvar vilket dom inte hade med gällande regler. Eller?:thinking:

Jag tror helt enkelt att arbetsmiljölagen(och ev. en del andra lagar) inte gäller för gig-arbetare. Det får en massa mer eller mindre problematiska följder. Inte minst att du kan erbjuda vilken skitarbetsmiljö som helst utan att någon kan vidta åtgärder. Riskerar enskildas hälsa och seriösa företags konkurrensmöjlighet.

3 gillningar

Kommer väl något som tex EU:s mobilitetspaket som styr upp även denna branschen

Stämmer, finns ett förslag, det sk plattformsdirektivet.
https://www.regeringen.se/remisser/2021/12/remiss-av-europeiska-kommissionens-forslag-till-direktiv-om-forbattrade-arbetsvillkor-pa-digitala-plattformar/

1 gillning

Det var ju bra

1 gillning

Är det inatt krig bryter ut i Europa? Efter en tid när krig mellan stater blivit allt mer sällsynt kan vi få ett mitt i Europa. Följderna kan bli gigantiska om det går snett(vilket väl alla krig kan sägas göra). Klart otäckt.

Kan inte mer än instämma, oerhört beklagligt att det verkar gå åt det hållet

Jag tror de nöjer sig med att erkänna Donetsk och Luhansk som självständiga.

Hoppas du har rätt men är skeptisk. Att man erkänner dem som självständiga gör det enklare för Putin att ha en ursäkt för att anfalla Ukraina. Nu kan han säga att han försvarar ”ländernas” självständighet.

2 gillningar

Vad och hur Ryssarna tänker vet nog ingen. Jag är dock orolig för att Ryssland är så insnurrade i sin egen retorik och sin sårade känslor att det är svårt för Putin att dra sig ur. Men som någon typ av hopplös avkylning kanske erkännandet av Donetsk och Luhansk kan fungera. En form av tröstpris och förklaring till att man arrangerar om sina trupper. Om man följer det spåret så kan det räcka för Putin då Ukraina kommer ha en gränskonflikt för lång tid vilket omöjliggör ett NATO-medlemskap för landet.

Några som följer det här på millimeternivå är väl Kineserna som funderar på hur de ska ta Taiwan.

4 gillningar

Har Putin nått endgame nu?