Podcast: Den stora streamingkampen och bakfyllan därefter

Från sajten:
image

Denna vecka är det Sevis och en återvändande Attefors som kopplar upp sig mot ljudtekniker Dennis Klarin så att han kan spela in allt klokt de säger. Med det sagt så blir det stora strider och bakfylla.

Det finns stora existentiella frågorna vi aldrig kommer få några svar på. Som den ständiga frågan om vilken musikstreamingtjänst vi skall använda och om vi ska ha Apple TV eller Chromecast. Stora återkommande frågor som vi återigen försöker reda ut. Dessutom har Cosco öppnat i Sverige och vi har varit där, Instagram har kommit med en revolutionerande funktion, AirPods Pro 2 får ännu mer kärlek och så det blir en fortsättning på mirakelkuren mot bakfylla.

UR AVSNITTET

SÅ LYSSNAR DU

Teknikveck­an hittar duAcast, Spo­ti­fy, Apple Pod­cast­er, Google Pod­cast med flera ställen.SÅ LYSSNAR DU

Vi vill sända ett stort TACK till alla våra Patreons! Tack för att ni gör vårt arbete möjligt, vi är för evigt tacksamma.
Med Teknikveckan med Macradion+ får du tillgång till allt inom Teknikveckan, Macradion och Bubblan reklamfritt tillsammans med 25% på Lifestylestore.se och mycket annat.

Bli Patreon nu!

FÖLJ OSS

Stort tack!

Med vänliga hälsningar
Peter, Thor, Attefors, Severyd, Larsson och såklart ljudtekniker Dennis Klarin.

Kan ni läsa på lite om "smarta hem" Ni är ganska lost på ämnet när ni pratar om det. Att det är så tråkigt att saker inte integrerar med varandra osv. Upptäck och testa Home Assistant.

For övrigt en trevlig podd där man får mycket bra tips.

Keep up the good work men läs på lite om home assistant t.ex :slight_smile:

1 gillning

Yes, blir lite mycket fokus på HomeKit när det är vi Macradionpojkar som snackar. Vi är medvetna om att mer saker funkar i Home Assistent t.ex men vi vill ju gärna hålla oss till Apple HomeKit, så är det bara. Men blir spännande att se vad förändringarna blir med Matter i framtiden! :slight_smile:

Men stort tack, tack för att du lyssnar! :slight_smile:

Jag är också apple pojke. Dock använder jag home assistant till at brygga ihop alla enheter. För att sedan köra homekit plugin i home assistant som exponerar alla enheter till homekit. Även enheter som inte är tänkta att fungera med homekit från början. Det borde ni titta på också, och sluta harva runt med hue bryggor och dylikt :wink:

1 gillning

Testade HA för massa år sen men då var det aningen bökigt. Kan tänka mig att det ÄR lättare nu. Men hade varit kanon om någon KUNNIG hade listat berättat och gjort ngn guide på vad man behövt för att som du säger, binda ihopa olika märken mm och exponera allt till HomeKit (hårdvara som mjukvara)! Det är ju dit man VILL!

Hade en Pi, men var väldiga snack om korrupta minneskort mm Hur är det idag?? Känns som man hade behövt en STOR uppdatering här.

Att få alla saker exponerade i ex HomeKit / Google Home hade varit kanon. Så detbä ändå fungerar med röstkommando osv.

Kan man tex få in sensorer med värde (temp) exponerade i Google Home? Eller Dörrsensorer och få notiser om de öppnas/stängs (går ju ej i GH idag)

Man behöver VETA VAD SOM ÄR MÖJLIGT :slight_smile:

• Jag är ute efter en snygg dashboard som alla kan använda gärna på en plattans hemmet men främst på telefonen (som tex Homekit/Google Home). Fast vill kunde få in allt: lampor, sensorer, givare, kameror mm på samma ställe.

• Kunna röststyra samtliga lampor, uttag, fråga om temp mm

• få notiser på tex magnetkontakt mm

SD-kort kan vara lite lömska tyvärr. Det finns dock High Endurance från t.ex. SanDisk som klarar av mera skrivningar.

Jag har ett 10-tal såna och inte haft några större problem med dom. Även Samsung har liknande microSDs. Dock ingen erfarenhet av Samsungs. Sedan går det att ha en SSD via USB3 porten idag också.

Vill man ha något som bara ska stå på utan större ändringar så kan man skrivskydda dom också. Dom tappar dock alla ändringar om man startar om då. Jag brukar skrivskydda mina:

Screenshot from 2022-11-14 15-22-38

1 gillning

Vi är lite mer så att det ska bara funka direkt vid installation. Sen tar vi en öl och en pinne och njuter istället för att konfigurera HA :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Jag är också intresserad av Home Assistant! Jag är helt lost på smarta hem dock! Men skulle jag börja så blir det nog med HA skulle jag tro.

Har vi någon GURU på HA en detta forum som hade kunnat dra ihop en ”HA for dummies”?? :wink:

Om jag börjar med HA så lovar jag att jag ska skriva om det. Jag brukar vara lättlärd och inte rätt för att pilla med saker jag inte kan något om. Hur svårt kan det vara menar jag?

Helt rätt inställning! :slight_smile:

1 gillning

Jo, men är precis det vi vill komma runt, för är medvetna om att det går. Inte behöva haxxa utan att det bara ska hoppa in i Home kit direkt utan fuffens och onödiga hubbar. Men är med på vad du menar! :slight_smile:

Exakt så! :joy:

1 gillning

För mig är Home Assist lite som att prata om hur man bygger en bil – när man bara vill sätta sig i bilen och köra iväg. Vi har dock tisigare gjort ett helt poddasvnitt om HA men även video om OpenHAB.

:face_with_diagonal_mouth:

Du är för snabb – fixar nu!

1 gillning