Plug in hybrid

Kikar på något i kombiväg, som gått max cirka 5000mil, kanske något från 2017 isch. Är det någon som ägt en v60 d5 plug in hybrid? Nöjd?

Kört D6. Det är väl samma hybridsystem? Det man kan tänka på och som vissa tycker är superdåligt och andra bra är att den värmer kupén via bränslevärmare på vintern. Jag var väldigt nöjd med min D6. D5 är ju klokare då den har mindre motor.

Tack! Mm verkar vara en trevlig bil! Såg också på något forum om värma kupén, drar den mycket?

Tror jag gillar rattarna och knapparna mer i mitten konsollen på ← 2017 än nyare 2018 → modell, för mycket touch.

Drar nästan inget alls. Men puritaner anser ju att du släpper ut orenade avgaser vilket anses förkastligt. Men, man kommer ju å andra sidan längre på batteriet.

Jag hade min D6 i tre år. Den snittade 1,8L/100 km under de åren. Nu har jag en perfekt körcykel för plugg-in-hybrid, min Passat GTE drog samma eller något mindre under sina tre år. Så sex år med 1,8L/100km, magiskt.

Du får kolla bagageutrymmet, ganska litet. Men räckte åt oss. Vi var oftast tre ibland fyra på semester/weekendresor.

1 gillning

Tack! Ja precis man kommer lite längre på elen, tänker att värmaren är väl inte igång så länge. Mm såg drar löjligt lite ju. Som livet ser ut nu är det bara korta sträckor som kommer köras. Men skönt att kunna komma längre också. Gissar att den kan dra så lite för att bilen kan ladda batteriet själv också?

ok, kikar bagage :+1:

Vad kör du nu?

Bytte jobb och har inte bil i mitt nuvarande kontrakt. Tänkte att det kan vara kul att köra utan tak under sommaren…:v::sunglasses:

2 gillningar

Fin!

1 gillning

Kan annars tipsa om Kia Optima Plug-in Hybrid.
Mycket bil för pengarna och batteriet har lång räckvidd om man kollar på konkurrenterna.

1 gillning

En nackdel med just Kias laddhybrider är att kupén värms av bensinmotorn. Det gör att den går om det är kallare än man vill ha i bilen även om man har fulladdat batteri.
Kan man leva med det så är Kia fina bilar.

Nackdel och nackdel. Dom har nog gjort det så för att spara på batteriet.
Men visst hade det varit trevligt om det fanns en inställning där man fick välja själv.

1 gillning

Det kan säkert vara så eller så är det billigare att bygga så. Bästa hade varit som du säger att man fått välja efter hur man ska köra men i de flesta scenarior så hade det bästa vara att ta från batteriet. De flesta turer är ändå korta.

2 gillningar

Det är visserligen orenat men så otroligt mycket mer effektiv.

@Henric Jag har väl själv tröttnat på Plug-in-hybriderna nu, när en väl började köra ren elbil så känns det så gammalt varje gång den drar igång bensin-motorn. Och när det kommer till D5/D6 Plug in-hybriden så blir det ännu mer skillnad då den låter så mycket.

Slutligen kunde jag konstatera av alla bilpoolsbilar vi hade så var det Plug in-hybriderna som drog absolut mest.

1 gillning

Därför är det väldigt viktigt att ha koll på sin körcykel och var och hur man laddar. Då kan man komma ned på typ 1-2L/100km.

2 gillningar

Indeed, just den delen är svårt att få en bilpool.

Tack för tips mm, ska grotta ner mig ännu mer. (Som man alltid gör när det ska köpas något, så man blir expert… skadad… ja-a…)

Ren el är tyvärr över vår budget. Men hade varit trevligt. Hört om KIAs ny ide att känns mer pengar? Batterivätska…

Samma med volvons (2017 iaf)

Har varit och provat deras nya Ceed SW Plug in hybrid, trevlig bil! ungefär samma bagage som Optima. Men ca en 100t lägre pris, beroende tillval så klart.

2 gillningar

Och så slipper man de blå linjerna :hugs::hugs::hugs: