Plötsliga problem med HomeKit

Har Homekit på alla mina enheter (ja inte de allra äldsta) och har till idag funkat bra.
Min Mac Studio med Ventura, inga problem.
Min iPhone 11 med senaste iOS, inga problem.
Min MBPr L16 funka igår med senaste Monterey, idag är den för gammal för Homekit och bara en blank Homeskärm.
Min iPad med iOS 12.5.7 (gammal) funka igår, nu säger Home att min TV 4 är nedkopplad (svarar inte) vilken den inte är.
Vad pågår???

MBP:

iPad:

Det står där

1 gillning

Köp nytt bara, Apple älskar dig. :joy:

Du visar om iOS, men det är ju en Mac??? Men den funka igår, fredag 14/4 2023 på kvällen...
Så, sedan igår kväll saknas programvara i min MBPr... vem snodde den?

Att iPaden som är ålderdomlig skulle strula kan man kanske förstå men funka också igår, men där är ju att den plötsligt inte får svar från TV, samma nätverk samma inställningar samma användare... sjukt.

Njet, inga nya prylar från Apple, för många plattfötter som programmerar nu för tiden.

Om du har uppdaterat till senaste arkitekturen av Homekit kommer det inte att funka med monterey, ios tidigare än 16.4 eller ventura av äldre versioner.

2 gillningar

Men va inte den stoppad pga buggar etc?

Vad visar jag? Jag tog din bild faktiskt.

Jo men den kom tillbaka nu i senaste uppdateringarna. Men om jag fattar rätt så måste man aktivt välja att göra uppdateringen. Om du har en enhet med senaste uppdateringen tex iOS 16.4 så ser du denna bilden om du INTE har uppdaterat. Om du har uppdaterat så vet jag inte hur man ser det men då bör ju inte valet finnas.

Läser du inte svaren du får? Jag länkade till en artikeln till Teknikveckan där det står att dom nu släpper den. Efter att dom mycket riktigt drog tillbaka den pga av buggar.

Vet inte om du skojar eller om du menar allvar faktiskt. Ingen programvara som är borta. Utan Monterey är inte kompatibel med HomeKit nya arkitektur. Du måste uppdatera din MBP till Ventura.

Jag har iOS 16.14.1 men har inte sett det där om Homekit...
Alla mina enheter uppdaterar automatiskt... men blir jäkligt lack om uppdateringen till Monterey skedde automatiskt i natt och drog med sig senaste Homekit dessutom.

Finns det något sätt att få tillbaka en äldre Homekit?

Monterey är före Ventura och uppgradering mellan versioner sker inte automatiskt.

Tack det vet jag och min MBPr hade Monterey sen tidigare och går inte att uppdatera till Ventura pga ålder. Därför känns det underligt att Homekit för Monterey slutat att funka nu plötsligt.

Därför att du,någon har uppdaterat till HomeKits nya arkitektur.

Nej, detta har jag inte på denna datorn.

Uppdatering av Homekit är inte en individuell uppdatering för varje enhet. Utan den sker på den enhet som agerar hub.

2 gillningar

Din ATV har förmodligen uppdaterats.

2 gillningar

Shit, det gjorde den ju sent på kvällen igår… Attans :frowning:

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams