Plejd vs Fibaro / blåtand vs Z-wave / pris?

Först vill jag tacka Peter och de övriga för bra content på både hemsidan och tuben.

Nu till de spännande frågorna :

Jag har automatiserat ljud, ljus, ( bild i viss utsträckning ), kameror, dörr och garageport inom kort (allt som kan förenkla livet) :stuck_out_tongue:

Hur ställer ni er till zwave kontra blåtand? Idag använder jag mig av zwave och Fibaro, men tycker att det är sjukt spännande att vi har allt fler svenska bolag som sysslar med hemautomation. Vad tror ni om fibaro vs plejd ( zwave vs blåtand )?

Ja det finns betydligt fler prylar som kommunicerar med zwave i hemautomationsträsket, men om det finns en gateway som kan kommunicera med alexa, google home och Apples motsvarighet så ser jag inga större nackdelar själv. Vilka är de eventuella fördelarna?

Tycker personligen att Plejd kostar något för mycket, även om det bara är en engångskostnad när en installerar.

1 gillning

Plejd är ju en av de få lösningar som faktiskt fungerar med BT i min mening, och sedan gatewayn som gör att det kommer upp på Wifi.

Z-Wave är ju dock ett heeeelt annat universum med varenda produktkategori som finns i princip. Så om du vill göra mer än bara belysning skulle jag valt Z-Wave i ditt fall.

Jag kör Plejd i lägenheten just för att kunna hyra ut den i andrahand utan att behöva tänka på användarsupport och batterier som tar slut och wifi som strular.

Men hemma så har jag gått på Zigbee just på grund av Hue och Ikea trådfri.