Plejd -smarta belysningsbrytare

Hur “direkt” släcks en lampa om du klickar i appen?

Det är ingen ledtid alls.

1 gillning

Ingen upplevd delay. Klickar o de tänds - klickar och de släcks. Nu får ha med dig att jag monterade de igår, så jag har inte så mycket att gå på än de jag testade igår och nu ett tiotal gånger efter att du skrivit.

Fick precis svar från dom om Apple HomeKit. De förväntar sig släppa stöd för de i höst/vinter men har inte något exakt datum nu.

Nu finns de släppt en inofficiell lösning för att få in Plejd i Home Assistant! Blir mycket Plejd i husrenovering så timingen hade inte kunnat vara bättre :slight_smile: skönt att få in Plejd i HomeKit :muscle:

Är det likhetstecken mellan Home Assistant och HomeKit? Jag trodde inte det var givet att en produkt kom in i HomeKit bara för att den gick in i Home Assistant.

Home Assistant är raka motsatsen till HomeKit kan man säga - slutresultatet är möjligen det samma men Home Assistant börjar med att du installerar din egen server och sedan blir det bara mer avancerat :slight_smile:

1 gillning

Däremot tid för LED!

Du portar över de du önskar från Home assistant till HomeKit. Finns en färdig HomeKit integration som du klickar igång.

Vad för plattform gäller för Home Assistant? Använder man något GUI eller är det CLI?

Home Assistant är lite sin egen plattform så att säga. Du sätter upp din egen server, tex på en PI, sedan insetallerar du både mjukvara och grafiskt gränssnit samt kopplar in hårdvara som Zigbee-enheter och Z-wave-enheter kan ansluta till - oftast conbee.

Den här nyheten förklarar lite: Home Assistants alla delar byter namn till... Home Assistant | Teknikveckan Men jag skulle rekommendera att lyssna på vårt poddavsnitt om just detta.

Eller direkt här:

Är den enda egentliga fördelen från att hålla sig till standard HomeKit att man ökar floran av tillgängliga produkter en nasse?

Ja finns det någon form av officiellt eller inofficiellt API är det någon som fått in det i Home Assistant men om HomeKit motsvarar macOS i enkelhet så motsvarar Home Assistant commandoprompten.

Du ökar floran och funktionalitet på befintliga produkter, och detta i en stabil plattform. Ex starta slå av musik på Sonos högtalarna direkt.i HomeKit etc. Etc.

Känns inte som om investerad tid i detta skulle ge mig så mycket mer än vad jag har idag.

Angående HomeKit. Fick detta svar från supporten.

” Vi håller på att jobba på homekit för fullt och det är prioriterat. Vi är i sluttampen och hoppas kunna lansera någon gång Q1 2021. Kan tyvärr inte ge något exakt datum i dagsläget.”

Så snart får vi HomeKit göbbar och tanter!!

Seeing is believing. :slight_smile:
Inte förens det har lanserats så finns det. Innan dess så är det bara snack.

Men bra om det kommer. Planerar att stoppa in smarta puckar i mina lampknappar och kanske blir Plejd om de får Homekit.

5 gillningar