Plejd lanserar en egen smart plugg

Från sajten:
image

Plejd utökar sitt sortiment av styrning för våra smarta hem. Nu lanseras deras första smarta plugg.

Svenska företaget Plejd som är populära när det gäller att fixa till belysningsstyrningen i våra smarta hem lanserar nu sin första smarta plugg. Plejd Smart Plug On/Off SPR-01 är namnet och denna kontrolleras liksom deras andra produkter med Bluetooth.

Den smarta pluggen har inbyggda tidsfunktioner som timer och astro-/veckour så att du kan schemalägga när saker och ting ska hända i hemmet. Detta görs via deras egna app och stöd för tredjeplatssystem som Google Home finns men då krävs en Plejd Gateway.

På sidan finns en fysisk knapp för manuell styrning av enheten. En stor fördel enligt uppgift är att den har ett format som innebär att du kan ha två stycken bredvid varandra i våra svenska vägguttag, något vi inte är bortskämda med.

Plejd SPR-01

Tekniska specifikationer Plejd SPR-01:

  • Nätspänning: 230 V/50 Hz
  • Standbyeffekt: 0,3 W
  • Maxlast: 16 A
  • Mått: 66 x 43 mm
  • Arbetstemperatur: 0–35 °C
  • Placering: Inomhus
  • Skydd: Övertemperaturskydd
  • Anslutning: 2,4 GHz mesh Bluetooth
  • Radioräckvidd: ca 10 meter

Rekommenderat pris är 329 kronor och den säljs via återförsäljare som t ex Elbutik eller Kjell & Co för att nämna några. Blir det ett köp, ni som använder Plejd i era smarta hem?

Källa: Plejd

Nej. Nu har jag tre gateways för att styra hemmet, och ingen av dem fungerar särskilt bra utan verkar leva ett eget liv. Från och med nu blir det bara nya smarta lampor, uttag mm som har direkt integration med Apple HomeKit.

Smidigare och snyggare än IKEAs, men det tredubbla priset uppväger knappast det.

Det blir nej pga. priset trots att jag sedan tidigare har Plejd i så gott som hela kåken och är jättenöjd med deras grejer.

Homey är en bra hub som tar det mesta. Inget krångel i alla fall för min del.

Halva priset mot tidigare styrningar som plejd sålt, jag har plejd som styr fasad och fönsterbelysningen, men saknar på ett par ställen där det åker upp diverse julstjärnor, varje jul har jag svurit över att jag får gå runt och tända och släcka dessa, men ty kt det varit för dyrt att köpa fler plejd puckar, + elektriker för att installera dem… Så denna blir ett givet köp… Skönt att den inte heller påverkar bägge uttagen som deras andra puckar gör… Orkar inte köpa typ Ikea… Vill inte ha flera appar för att styra.