Försöker hjälpa svärföräldrarna som har skaffat Max men det går inte att logga in. Max påstår att de använder VPN.
Testade även att logga in på Disney+ som påstår att jag är utomlands.
Någon som varit med om liknande problem?
Vad jag kan se har de en svensk IP-adress på routern. De har Allente som internetleverantör på fiber från IP-Only (eller GlobalConnect som UniFi identifierar det som).
Skumt, har samma leverantör, Allente+GlobalConnect, har dock bett om publikt IP så har det vilket man inte har normalt sett. Har inga problem att logga in på Max t.ex.
Har inte UniFi, prova koppla bort den en stund, kanske löser det.
Hade samma på Tele2 Playy på AppleTV. Fungerade på alla andra enheter.. visade sig vara att den ville logga in via TV-leverantör på AppleTVn. När jag plockade bort det och nekade den att logga in via TV-leverantör så fungerade det,
Funkar det på andra enheter och om du ansluter via mobildata?
Jag vet inget om just UniFi, det får du nog konsultera UniFi experten XMS i, men kan det vara så att UniFi ger någon märklig dynamisk IP? Kan det vara värt att testa sätta en fast IP istället?
De har en publik IP-adress som de får från sin internetleverantör. Använder även internetleverantörens DNS-servrar.
Har exakt samma konfiguration hemma, på lantstället och hos ett par släktingar till där jag administrerar UniFi. Det är bara hos svärföräldrarna det inte fungerar. Det enda som är annorlunda är att de har Allente via IP-Only.
Är inne på att de hamnat på någon blocklista som Disney+ och Max använder. Andra tjänster, som till exempel Netflix och Prime Video, fungerar.
Allente verkar inte vilja ta på sig att det kan vara deras fel. V - Utländskt innehåll på hemsidor/tjänster – Allente
Men om teorin stämmer, så är det ju bara ISPn som kan fixa det genom att tilldela en ny publik IP.