Playtjänster och GDPR

I dag jag jag varit i kontakt med de största playtjänsterna i Sverige för att begära ut min information enligt GDPR. Nedan följer en sammanställning:

C More / TV4 Play

Det gick att begära ut sina uppgifter genom att logga in på en portal, där man även kan begära att ens uppgifter ska raderas. Senast 30 dagar efter beställning får man tillgång till uppgifterna.

Dplay

Det ska gå att nå sina uppgifter som inloggad på tjänsten men den länken genererade bara felkoder för mig. Chattade med en person på kundtjänst som uppenbarligen hade noll koll på GDPR. Blev hänvisad att e-posta kundtjänst i stället.

HBO Nordic

Hittade ingenting på webbplatsen men fick ett snabbt och trevligt svar när jag mejlade kundtjänst att de kommer återkomma med informationen inom några dagar.

Netflix

Har en liknande lösning som C More / TV Play, där man loggar in och begär ut sin information och sedan får man återkomma och ladda ner den när den blivit sammanställd.

Prime Video

Hittade ingen information på webben och tog därför kontakt med kundtjänst. Fick chatta med en person som aldrig hade hört talas om GDPR. Han vägrade lämna ut någon information alls ”for security reasons” men skulle be en supervisor återkomma till mig via e-post inom ett dygn.

Viaplay

Inte heller här hittade jag någon information på webben eller i deras supportdatabas när jag sökte på ”GDPR”. Tog kontakt med kundtjänst via chatt och blev hänvisad till kundtjänst via e-post.

———
Fortsättning följer när jag har fått ut information från tjänsterna.

5 gillningar

Kundtjänst hos Dplay påstår att den obegripliga kod som genereras är informationen och att de jobbar på att göra den tydligare (de har en del att jobba på i så fall). Följer upp meddelandet och ber dem bekräfta att det verkligen ska se ut så här:

3 gillningar

Ett dygn senare har Viaplay inte skickat något svar och någon supervisor från Amazon Prime Video har inte hört av sig.

Dplay har inte heller återkommit med något svar på min uppföljning.

1 gillning

Chatt med Dplays kundtjänst igen:

”Vi har skickat ditt ärende vidare till GDPR avdelning och inväntar svar.”

Intressant att de har en hel avdelning som jobbar med GDPR. Nu vet vi var alla GDPR-konsulter tog vägen efter 2018.

2 gillningar

Chattade även med Viaplay. De säger att de har högt tryck på sin e-post men att jag kommer att få svar den vägen. Hur mycket e-post får de om de inte kan svara på kundtjänstsärenden inom ett dygn?

HBO Nordic svarade efter knappt 10 minuter.

1 gillning

I dag svarade Viaplay och frågade vilken information jag vill ha:

  • Historik från min tidigare kontakt med Viaplay
  • Kontoinformation
  • Köphistorik
  • Tittarhistorik
  • Hur jag navigerat inne i tjänsten
  • Allt ovanstående

Svarade ”Allt ovanstående” och får räkna med att det tar upp till en månad innan de levererar uppgifterna.

1 gillning

Tio dagar senare har jag inte hört ett ord från Dplays så kallade ”GDPR avdelning”. Någon ”supervisor” från Amazon Prime har inte heller hört av sig ännu.

1 gillning

Nu har jag fått rapporten från HBO Nordic (de skickade från en udda e-postadress så den låg i skräpposten i några dagar).

Innehåller bl.a. alla enheter som jag haft anslutna till HBO Nordic och varenda avsnitt av tv-serier som jag sett sedan mars 2014, med vilken typ av enhet jag tittat på (browser, handheld och big screen) och tidstämpel för när jag börjat titta.

1 gillning

Intressant att se hur olika företag agerar och vilken data som sparas. Roligt att du delar med dig!:+1:

2 gillningar

4 augusti fick jag en inbjudan av Discovery DPO till Google Drive (!) där de lagt upp bilder och PDF:er med all min GDPR-data för Dplay.

Datan var rätt så omfattande och det känns inte som om de har missat att lämna ut något. Tveksamt att lägga den på Google Drive dock.

1 gillning