Jag har köpt en Soundbar med Sub, Samsung Q86R. Subben har högtalaren på en långsidan och porten mynnar ut på baksidan. Den är rektangulär, ser ut som en PC(låda/torn). Jag her en del erfarenhet av vanliga högtalare, men väldigt lite erfarenhet av Subbar.
Jag har några frågor om placering av Subben. Önskad placering är så nära Soundbaren/TVn som möjligt. Men TVbänken har täckt baksida och täckta sidor. Högtalaren skulle hamna mycket nära baksidan eller sidan. Det kan bli max 2 cm fritt utrymme. Skulle det fungera?
Ett annat alternativ är att lägga den på golvet under TVbänken med långsidan ned så att högtalaren riktas uppåt. Men jag vet inte om Subben är byggd för att klara det? Eller klarar alla subbar att läggas på sidan?
Det tredje alternativet är helt enkelt en helt annan plats. Kan man säga något generellt om hur mycket fritt utrymme de behöver framför högtalaren? Tex skulle jag kunna ställa den bakom soffan, men då får den bara ett par centimetrar till väggen eller soffan beroende på hur jag vänder den.
Någon som kan ge lite förslag baserat på det jag skriver?
En bas behöver utrymme på framsidan så ingen fara att placera några centimeter från väggen.
Grejen med bas är ju att det är svårt att höra från var den kommer. Så du kan i stort sett placera den var du vill i närheten av soffan/tv.
Det har ingen som helst betydelse var man placerar en subwoofer. Dessa låga frekvenser är inte preciserbara var de kommer ifrån och du behöver inte bry dig alls om platsen den ställs på.
Ovanstående gäller om basen är av god kvalité och är lågt delad (under 150Hz).
En bas av sämre kvalité kommer att orsaka distorsion (av högre frekvens) som gör det lätt att höra var den kommer ifrån. Är den för högt delad, så som kan vara fallet med enklare system, så hörs det väldigt enkelt varifrån “basljudet” kommer.
Ett gammalt tips är att ställa basen på lyssingsplatsen och sen krypa runt på golvet och lyssna. Där det låter bäst ska basen stå.
Har dock aldrig gjort det själv. (Har bara haft golvhögtalare).
Stoppa gärna 4st SD-kuddar under så hålls vibrationerna i allt annat nere.
Basljudet är som sagt inte riktningskänsligt. Så länge elementet kan flytta luft och inte slår i något så ska det inte vara några problem om den hamnar nära en “vägg”. Det bästa här är ju att lyssna sig fram.
Sen finns det här med fasfel, men det kanske är överkurs. Många aktiva basar brukar ha en “fas-ratt” eller vippa för att justera så huvudsystemet och basen är i synk fasmässigt.
Svårt att ge digitala svar på analoga frågor, som dessutom är subjektiva
Jag skulle lagt den på 50-60 och sett hur det fungerar tillsammans med övriga högtalare.
Till @xms67, återigen så behöver du inte fundera ljudmässigt över var du ska ha subben utan ställ den där som den är mest ur vägen då de ofta tar upp en del plats.