Pjäxor och problemfötter

Jag har kanske ingen egentlig fråga,, utan mer en reflektion över min situation och undran om det kommer att funka till slut. Kan man få en Pjäda som inte gör ont någonstans utan att den då är för stor?

Jag har problem fötter och har svårt att få pjäxor och annat att kunna funka utan att få rejält ont i fötterna. Jag kan exempelvis inte åka skridskor eller inlines mer än några minuter så får jag superont under foten.

Jag haft ett par pjäxor ett antal år som funkat hyfsat har jag tyckt, men jag har alltid fått ont under fötterna efter en liten stund, så måste man stanna ta av skidorna och vila fötterna. Sen funkar de en längre stund. Jag har också kläm i lilltån så den domnar Förra året formgjöt jag en sula på Hamra shoppen i Tänndalen och det blev bättre. Jag hade internetshoppat mig till dessa pjäxor, och har tänkt läng att snart ska jag fixa pjäxor hos en bootfitter istället så jag får det som passar foten och inte det som jag tycker känns bra när man provar.

Bor i Skåne så det är inte så bra kunskap i butikerna direkt.

Sagt och gjort, i år är vi i Tänndalen igen och igår dag ett så tog jag tag i det direkt. In och ge mig en pjäxa still min fot. Provat några olika och fick råde att om det är 80% bra så kör vi på det och de fixar resten.

Jag fick gå ner en stoplek mot nu. Och jag hade aldrig köpt dem om jag bar hade provat själv. Knappt man fick på dem och sen klämde de här och där.

Frågade inte ens om pris, utan det fick bli vad de rekommenderar. Blev ett par Tecnica Cochise 130. De klämde på lilltån och vid rejält vidvristen.

Särskilt kanten på tungan. Den flyttades hit och dit, och sen blev det bättre, pjäxan trycktes lite. Idag åkte jag med dem och i början gjorde edet ont i vristen och lilltån. Men GUD vilken skillnad på responsen på skidorna!!, Jag tyckte mina Peregrine 82 var roliga inna, men nu är det en oerhörd respons och enkelt att åka!

nice.

Efter en dags åk så blev lilltå situationen bättre, eller så domnade de så jag knappt kände dem, vet i fan vilket. Åkte in idag igen och fick dem tryckte och värmda för att vristen skulle kännas mindre. Nu i stugan så känns de bättre men tycker fortfarande på vristen.

Förhoppningen är att jag kommer att ha en skön pjäxa innan veckan är slut, men är lite orolig för att få bort klämning på vristen att det inte försvinner. Hur har det funkar för er som gör Bootfit? Blir det en perfekt passform där det inte klämmer eller gör ont? Sen undrar jag om jag ska ta och få lilltå delen tryckt lite till. Vet inte om det var kallt idag eller om den mindre pjäxan gjorde att vi frös mer om fötterna trots värme strumpor. Frun gör samma sak som mig, men hon behövde inte gå ner i storlek utan få en bättre pjäxa.

Dottern köpte vi till förra året här och nu när vi var här i år så fixade de till skav och andra problem. Smile :slight_smile:

Jag har alltit utgått ifrån at nånstans kommer det att göra ont, så är det bara. Smile :slight_smile: men hoppas att det ska kunna gå att få bort. Smile :slight_smile:

Supernöjd med pjäxan annars, .Smile :slight_smile:

1 gillning

Pjäxhelvetet är det som ibland gör att jag undrar vad det är för tjusning med utförsåkning. Smärtan förtar ju lite av glädjen. Sedan har det under de senaste åren blivit lite bättre och jag funderar på om pjäxorna på något magiskt sätt blivit bättre. Men det vet jag inte om det är möjligt? Jag hyr varje gång vi åker. När jag var yngre frös jag om fötterna också men det är bättre. Möjligen har det inte varit särskilt kallt de senaste 5 åren när vi varit uppe.

1 gillning

Mina förra pjäxor har varit, acceptabla. Sulan man gjorde här i Tänndalen var ett lyft förra åre. Gjort sula på Intersport förr, men det var ingen skillnad. Här gjorde man gjutningen sittandes.

Ska ut och åka idag såklart, sen nr det blir paus blir det att gå in och få dem justerade mer.
Läste lite även på Freeride.se forumet. Det är nog inga problem att få till en smärtfri pjäxa. Lättare när man är som jag i fjällen och tar och köper första dagen. De trycker ju pjäxan hellre i omgångar än tar för mycket, plus att kon formars sig ett par dagar också.

Mission denna veckan är att få till en smärtfri pjäxa.

Just det där med pjäxorna har gjort att jag helst har egna, minns när jag var i Österrike i ungdomen, där jag gick in i hyrbutiken butiken och bytte pjäxor 5 gånger.
Nu är det vristen som ska tryckas till så jag får mer plats, blev nog bättre igår efter värmningen av innerskon, måste dock ut och åka lite innan jag vet.

Idag blir det disco åkning på kvällen. Och inte glömma bort Afterski i övermorogon. Har nästan aldrig gått på en afterski alls…. Nog fastnat i stugan alla gånge man åkt. :slight_smile:

1 gillning

För oerfarna åkare är det köp i butik som gäller, testa alla modeller tills det sitter som ett smäck. Bootfit är ett sätt att åka in pjäxorna utan att åka in dom :slight_smile:.
Det tar lite tid, sina första pjäxor är troligtvis en helt annan storlek än efterföljande :slight_smile:.

1 gillning

Haha,, ungefär så jag gjorde.
Mina förra pjäxor där hade jag nog 6 eller sju par hemma samtidigt, beställda från olika ställen, sammanlagt kanske ett tiotal jag testade. Storleken gick jag aldrig ner i då jag tyckte det kändes omöjligt, trångt. Men nu är man är.
Satan vad lätta dessa pjäxor är jag köpte. Väger ingenting. Och gåläget är fantastiskt skönt. När de blir känns då jäklar.
Var hyfsat dyra tydligen, dessa var en äldre årsmodell för 3800, hittar dem för runt 65000-7000 på nätet.

1 gillning

Har du ett par långa skidåkarsockar i ull? Kan varmt rekommenderas :slight_smile:

Hm, kanske inte i ull, men jag har för mig det. Minns fasen inte jul Men har dessa värmestrumpor från Thermic, typ dessa fast med större batteri och Bluetooth

Riktigt nice att styra dem med appen och då får man 10 värmelägen att justera istället för 3. Ett av mina bästa köp.
Det har varit nice, igår var det dock kallt även med dem, vet inte om de tv-ar vädret och blåsten eller trängre pjäxor.

Håller med @Peder, pjäxan behöver åkas in lite trots man kört bootfit.
Formgjuten,sula och rätt storlek (ofta mindre än vad man tror) är ett sjujäkla steg i rätt riktning. Mina Salomon jag haft sen 2017 får jag lite ont av på smalbenet första åkdagen varje år, men det är pga ovana.

För att få en helt perfekt pjäxa om man har problem med fötterna så är tyvärr Strolz med sprutad innersko det enda som gäller.

Nu har inte jag åkt skidor på 5 år, men sist jag var uppe i Sälen så hyrde jag skidor och pjäxor. Tyckte pjäxorna var rätt bekväma, ända tills man skulle gå från backen till stugan, säg att det var 2-300 meter att knata, men då gjorde det rejält ont överallt i pjäxorna efter en heldag i backen.

Jag åkte skidor hela min uppväxt men blev aldrig kompis med pjäxorna så när jag var 16 tog jag beslutet att lära mig att åka Snowboard och sedan dess har jag inte tittat tillbaka. Så mycket bekvämare att gå runt i och åka i.

Skulle nog slå ihjäl mig om jag ställde mig på en bräda. Verkar som de flesta som lär sig åka bräda får rejält ont i svanskotan de första gångerna.

För att inte prata om alla handledsbrott. Gärna två samtidigt..:toilet::scream:

Klarade mig utan det men ont i arslet hade man första veckorna haha.

1 gillning

Tänk vilken skadelista det skulle vara när hela familjen xms ska testa snowboard i backen första dagen, den listan skojar man inte bort :joy:

1 gillning

Jag har bara insett att det går nörda ner sig djupt i det här, själv har jag bara skrapat på ytan.

Har tidigare kört gjutna sulor, men när jag bytte pjäxor har jag faktiskt kört med originalen, men tänkt göra nya. De tidigare hade många år på nacken, sen råkade de nog bli slängda av frun :stuck_out_tongue:

Jag har alltid haft problem med mina breda fötter, men hittade rätt i ett par K2 BFC, även om jag tidigare tryckt ut mina tidigare pjäxor.

Har även fastnat lite på det där med cuff-alignment, men då mina pjäxor saknar justeringen för detta, så beställde jag det som reservdel härom veckan.

Jag är överlag väldigt nöjd med min pjäxor, men ska nog ordna sulor i fjällen till dessa också.

1 gillning

Jag som har hög hålfot måste ha formgjutna sulor. Mycket bättre kraftöverföring och fötterna trycks inte ner av pjäxans spännen

Du har inte testat få pjäxan formgjuten istället för bara sulan?
Gjorde under för mina problemfötter.

Jag har också haft problem på så vis, att foten "kollapsar" eller vad de sagt, men jag har ju mest åkt med barnen nu också, så kanske lite orättvist jämförelse mot för när man fick åka mer aktivt :slight_smile:

Hemma igen från Fjällen, och pjäxorna blev bra till slut. Något litet ställe som de eventuellt trycker på, men det är lite mer diffust så svårt att sätta fingret på om det ska åtgärdas eller ej. Vet i alla fall vart jag ska slipa på tungan om jag vill fixa lite till och det inte er med sig efter någon skiddag till.

3 gillningar