Phillips Hue frågelåda

Perfekt! Stört mig på att de avlånga sticker upp ur ett par fönsterlampor. Du behöver inte mäta nu när jag ser bilden.

2 gillningar

Hann mäta, sticker upp ca 5 cm! Ca 9 på den andra så rätt stor skillnad!

2 gillningar

Lucka fyra i vår julkalender känns väldigt relevant här inne utan att säga för mycket :stuck_out_tongue:

3 gillningar

Jag har en allmän undran som kanske inte är Hue relaterad till 100%. Jag ve att det finns inbyggnadsdimmers/strömbrytare av olika slag som man kan sätta bakom en befintlig kontakt och sen köra med någon sorts knapp framför som antingen är trådlös eller koppad till inbyggnadsdosan.
Någon som sitter på info om en bra guide till detta? Vad finns det för olika sorter, och vilken väg ska man gå här? Helst ska de vara kompatibla med Hue och/eller HomeKit.

Tänkte att istället för lösning att sätta en vanlig väggströmbrytare och köra Hue glödlampor, (med en fjärrkontroll) så skulle man även ha optionen att använda både vanliga glödlampor som dimras. Exempel en drös med belysning i fönstren som på bild.

2 gillningar

Någon som har en guide, lösning på vilken sorts inbyggnadsrelä, eller inbyggd strömbrytare (vad de gnu heter, :wink: )
som man kan använda för att ersätta befintlig brytare som fungerar tillsammans med Philips Hue?

Ungefär en sån här: https://www.kjell.com/se/varumarken/aqara/smarta-hem/smarta-hem-losningar/aqara-smarta-hem/aqara-t1-infalld-zigbee-fjarrstrombrytare-p51556

Jag vill kunna tända lampa med en “vanlig” knapp (läst att det finns brytare som fungerar till sådana här infällda brytare), och vid behov styra belysningen via Hue app eller HomeKit.

1 gillning

Undrar om någon har använt Philips Hue White E27 filament A60 och kan säga hur bra de funkar om man dimrar ner dom. Läser recensionerna att det funkar dåligt.

Klicka här för att se hur dom ser ut.

Vi har en vi varvar mellan 20% och 45% på. Inga konstigheter där.

1 gillning

Vi har ett gäng olika filament lampor vid matbordet.
EN strular. Den fårförsig ibland att gåupp på max ljus. Borde garanti bytt den men glömmer alltid och nu är den över ett år

1 gillning

Kan man justera ljusstyrkan separat på källor om man kör via Sync box?

Går ju via tv, så borde ju gå med Sync boxen också. Men hittat inget…

Nej det är väl bara alltet i själva Sync-appen?

Hej lådan, nu är det klippt, blåste av sladden till min andra trädbelysning led lampa.Så nu får jag kolla på nytt, Philips hur Lily och Lily XL är ju heta kommer den lilla Lily (3 packet då)räcka? Trädet jag vill belysa är ett körsbärsträd på 7-9 meter. Lily finns ju i ett trevligt 3 pack men är dom för klena så blir man ju mest olycklig, Sen hur var det med sladd? Finns det bara i 5 meters längder? Blir ju många skarvar på om man behöver 20+ kabel ut till trädet, Alternativt kan man driva hur med andra transformatorer och sladd än Philips egna? Andra tips på att gräva ner lågvoltskabel i gräsmattan? Med vänlig hälsning, Daniel

Det finns kabel som du kan gräva ner i marken utan slang för att sen sätta upp ett utomhus-uttag i närheten eller kanske tom på trädet. Så behöver du inte slarva en massa dyra hue kablar.
Men då behöver du en elektriker och jordfelsbrytare.

Du menar 220 voltsutag? Men då måste du väll märka ur gräva ner gulbröstad och eventuellt koppla en undercentralerna? Dvs en elektriker, för en skarvsladd med 220 volt hur fin den än må vara får du inte gräva ner, om inte annat länka till sådan sladd det är ju bättre än skivat bröd!
//Daniel

Ja och ja det blir ju ett elektrikerarbete. Tror inte det har någon betydelse om det är en skarvsladd man gräver ner, det blir ändå ett arbete för en elektriker.
Men har man någon bekant som är elektriker eller det finns någon mindre firma på orten så kanske man kan komma undan hyfsat billigt.

Såg att de där 5meters förlängningskablarna inte va så dyra, så det blir ju absolut inte billigare med ett uttag för att slippa köpa 4-5 kablar för ~130kr/st.

Håller med dig!
Blir nog billigast med 5 meters kablar , Och just nu är jag nog mest sugen på att börja med någon Lily XL men med en 100W nätadapter, och sen bygga ut belysningen i resten av trädgården efterhand.

//Daniel

1 gillning

Går det att starta Philips Hue+Spotify synkronisering med nåt röstkommando för Google Assistant? Känner att jag provat det mesta utan att få igång det. Tolkar Philips Hues vanliga frågor som att det ska funka: