Philips Hue wall switch module gör dina lampknappar Hue-kompatibla

Från sajten:
image

Philips Hue har inlett det nya året med att presentera upp nya produkter. Utöver de nya armaturerna finns också en annan intressant nyhet.

Philips Hue wall switch module installeras bakom dina befintliga strömbrytare och ser till att dessa blir smarta. Med andra ord så kan du nu styra din Hue-belysning i hemmet utan att köpa till en extra extern lampknapp från Hue.

Styrning sker via Hue-appen eller med rösten och enheten drivs av ett batteri som har en livslängd på minst 5 år. I nuläget har inga tekniska specifikationer dykt upp men vi ska försöka få fram dessa via våra kontakter hos Philips Hue.

Philips Hue wall switch module

Pris blir 389 kronor för 1-pack och 659 kronor för 2-pack. Philips Hue Wall Switch Module släpps senare i år och då via deras egna webbshop.

Källa: Philips Hue

Edit: Först skrev vi att detta gjorde din ej uppkopplade belysning Huie-fierad men det stämmer alltså inte. Du måste fortfarande ha Hue-lampor.

1 gillning

Det blir något liknande som plejd. Kör själv plejd i hela huset. Tänk bara på att behörig elektriker ska installera dessa moduler.

Det verkar vansinnigt med batteri på en inbyggnadsenhet! Strömmen finns ju där!

Märkligt med batteriet. Någon som har en spekulation om vad det är till för? Meddela status om strömmen på just den säkringen gått?

De går nog på ström för att de gör om lampknapparna till en Hue-switch. Den är alltså INTE till för att göra ej uppkopplade lampor Hue-ifierade.

Det är faktiskt raka motsatsen till Plejd :slight_smile:

Ja, förstod det senare. Läste inte så noga.

Eller så läste du innan vi hann ändra så det blev rätt :innocent:

1 gillning

Så detaljen längst till vänster är bara för förbikoppling av strömmen? Vad jag vet behöver man ha en elektriker även för såna ingrepp. Färga mig besviken :frowning:

Det är inte helt klarlagt vad du får göra själv eller inte. Och just därför har vi frågat Elsäkerhetsmyndigheten om det hela och väntar på svar!

Föredömligt initiativ! :muscle: :+1:

Det finns en guide på elsäkerhetsverket om vad man får inte får koppla själv. Det känns inte som något som man skulle få pilla med själv. Som sagt det återstår väl att se.

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/

Ja, gillar man att spekulera (vilket man ju gör) har jag för mig det står att man som lekman får byta ut en dimmer eller en switch till en likvärdig. Att helt sonika koppla förbi den låter dock inte speciellt likvärdigt så verkar tveksamt men ska bli intressant att se vad de svarar.

Fått svar nu, du får absolut inte göra det själv.

2 gillningar

Kan du kolla om det gäller dubai också? :kissing_heart::innocent:

Aha. Aja, det var väl ganska väntat. Och vilken tur då att jag inte redan gjort det i ett annat sammanhang. :innocent:

Ofta så finns bara tändtrådar och ingen nolla och om man då bryter strömmen med strömbrytaren så har man ingen sluten krets och därmed ingen matning till elektroniken. Men detta skulle kanske gå att lösa på annat sätt? Svårt att veta när man inte har något kopplingsschema.

Edit: nu när jag kollar på ”installationsbilden” så har de kopplat ihop (kortslutit) tändtrådarna så att det är spänning fram till lampan hela tiden. Sen verkar Hue modulen bara vara kopplad till strömbrytaren. Alltså verkar inte modulen inkopplad till ström alls.

Var förbokar man? Jag behöver ett tjog, till att börja med.

hehe, samma här, oklart releasedatum men det pratas om i mars.

Kör plejd istället så slipper ni köpa dyra HUE lampor