Philips Hue väggbrytarmodul dyker upp på hemsidan

Från sajten:
image

Philips Hue Wall Switch är på väg att lanseras. Nu finns den uppe på hemsidan hos Philips Hue.

Produkten presenterades tidigare i år men har dröjt med att dyka upp till försäljning. Den finns nu publicerad på Philips Hues hemsida och bör inom kort kunna köpas också. Med Philips Hue Wall Switch är dina lampor alltid anslutna och tillgängliga och med den befintliga strömbrytaren i väggen kan du nu styra olika scener för en enskild lampa eller i ett rum eller en zon.

Philips Hue Wall Switch Philips Hue Wall SwitchPhilips Hue Wall SwitchPhilips Hue Wall Switch Philips Hue Wall Switch

Med denna kan du behålla din vanliga strömbrytare men ändå styra dina Philips Hue-lampor. Den ser alltså till att det finns konstant ström till belysningen och att själva styrningen kan ske som vanligt, utan behov av att ta fram din mobil eller använda en Dimmer Switch eller annan kompatibel enhet.

Konfiguration sker i Philips Hue-appen där du väljer vilka lampor som ska styras. Det är också möjligt att byta scener genom att trycka flera gånger på strömbrytaren, upp till tre scener kan programmeras in för detta. Kravet för denna är Hue Bridge precis som med de flesta av deras produkter (ej inräknat Bluetooth som du kan styra utan denna).

Blir det ett köp eller flera till ditt Philips Hue-hem?

Källa: Philips Hue

beställt.

Blir ett eller flera köp, såg att de fanns i två pack. Tänkte kasta ut Ikea trådfri på ovanvåningen och då kan dessa vara nått.

Såg tyvärr redan ut att vara slut i lager. Jag som hade hoppats på att de helt enkelt inte kommit in ännu. Årets måsteköp!

Det är väl så att dessa får man inte koppla in själv?

Exakt, du ändrar en fast installation och det får endast elektriker göra i Sverige, oavsett hur lätt Hue säger att det är.

Såg nu…att de INTE stödjer Zigbee Light link… Det är ju lite tokigt.

Men om den hänger lös från väggen måste det väl vara ok?

(Jag försöker vara lite rolig)

Du är alltid rolig! Förutom när du inte försöker vara rolig!

2 gillningar

Saxat från elsäkerhetsverkets hemsida:

Detta får du göra själv

  • Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
  • Byta glödlampor
  • Byta lamphållare
  • Montera skarvsladdar
  • Montera sladdströmbrytare och stickproppar
  • Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
  • Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
  • Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.

Är inte elektriker men i min värld så är detta ok. Naturligtvis behövs erforderlig kunskap.

1 gillning

Nej det är ej ok, du får byta befintlig strömbytare för högst 16 A men du får inte förändra installationen, vilket denna gör.

1 gillning

Du har rätt. Det är en viss skillnad på att byta och att ändra.

Det är lätt att hamna i den slutsatsen dock och enda anledningen att jag är så säker på min sak var att jag ringde till Elsäkerhetsverket och frågade deras sakkunniga :slight_smile:

2 gillningar