Philips Hue Bridge är nu certifierad för Matter

Från sajten:
image

Det börjar röra på sig ordentligt nu när vi pratar om Matter. Den nya standarden för smarta hem certifierar produkter på löpande band, nu även Philips Hue Bridge.

Philips Hue var tidigt ute och deklarerade att företaget avsåg att ge stöd för Matter till alla sina befintliga produkter. Detta då via en uppdatering av Philips Hue Bridge vilken nu har certifierats för den nya standarden.

Ingen officiell kommunikation har lämnats från moderbolaget Signify än men produkten listas som certifierad på hemsidan för CSA (Connectivity Standars Alliance).

Än en gång, tänk på att produkterna behöver vara anslutna via Hue Bridge så enbart Bluetooth-anslutna får inget stöd. Dessutom är det bara när de är anslutna via bryggan som de får stödet vilket alltså inte sker individuellt på produkten.

Källa: The Verge

Från sajten:
image

Goda nyheter för den som lagt till belysningsprodukter från tredjepart i Hue Bridge. Dessa kommer tack vare uppdateringen av bryggan att exponeras i Apple Home.

Det är tyska hemsidan Huebog som skriver om att de tredjepartsprodukter för belysning som lagts till i Hue Bridge kommer att synas i Hem-appen. Detta är positivt nyheter för användare av Apple HomeKit eftersom produkterna inte syns idagsläget.

Idag är det möjligt att ladda ner en betaversion för Hue Bridge via utvecklarsidan hos Philips Hue. Än så länge finns inte så mycket att experimentera med men att belysningsprodukter från tredjepart nu syns i Apple Home verkar vara givet. Hue Bridge har ju i många år kunnat användas för att slippa köpa egna gateways och hubbar till Zigbee-produkter. Nackdelen har varit att enbart de egna produkterna från Philips Hue exponerats i HomeKit.

Tänk på att om du laddar ner betaversionen så kan det finnas buggar och annat du får dras med i väntan på den skarpa versionen.

Är detta positiva nyheter eller?

Källa: Hueblog

1 gillning

Det är det!

Åhå! Jag tycker Trådfri funkade mycket bättre i Hue Bridge än deras egna hubb. Då kanske man kan testa lägga in där igen istället för den nya Ikea-hubben?

Nu kanske det blir värt att också testa andra billigare, typ från Lidl?

Intressant! Vilka tredjepartsprodukter kan man lägga till?

Mina lidl spottar har inte dykt upp :confused:
Stryk det, jag kör ju inte beta.

Men kanske kommer funka framöver :ok_hand:t3::blush:

1 gillning