Penningtvätt och mejl

Då och då får man dessa mejl från finansinstitut där man ska svara på en hel del meningslösa frågor i syfte att motverka penningtvätt. Ni vet vilka jag menar va?

Men hur är säkerheten på dessa mejl? Första gången jag fick detta var från en utländsk bank och jag frågade om säkerheten. De vägrade svara och jag svarade aldrig på mejlet med frågorna. En dag uppstod ett problem med en finansiell transaktion. Jag kunde inte fatta vad felet bestod i. Till slut upptäckte jag att jag var avstängd från tillgångskonton hos banken som frågat. Kreditkonton var öppna men skulle stängas när summan var noll, inte på minus.

Men, hur är det med säkerheten på dessa mejl? Kan man på något enkelt sätt kolla säkerheten?

Jag har protesterat hos flera banker men får såklart bara standardsvar. Protesterar både mot mejl som kanal och förekomsten i sig. Inte på något sätt emot penningtvätt men dessa frågor är ganska meningslösa.

Jag brukar bli uppmanad att logga in manuellt (dvs utan att behöva klicka på en länk) och svara innanför bankid-loginet.

Antingen är du misstänkt från början eller en kund de Lux…:innocent::laughing:. Själv har jag bara fått via mejl. Vad jag kommer ihåg i alla fall. Nu senast Klarna

Får det bara inne i internetbankerna efter jag loggat in med BankID, aldrig fått på mejl.

Det är säkert jag som har ett så lågt värde som kund att de bryr sig inte om att ödsla någon annan tid en ett enkelt mejl…:roll_eyes::sunglasses: