PC i bitar vs Mac Studio M2 Max

Min nuvarande stationära PC skruvade jag ihop för snart 10 år sedan. Sedan dess har jag helt tappat kollen på vad som är relevant på den fronten. Jag har rätt exotiska önskemål gällande lagring. En riktigt snabb disk för OS och program, en hyfsat snabb disk för spel och sedan en riktigt stor mekanisk disk för lagring.

Eftersom jag har en Macbook M1 Pro, som är datorn jag använder mest nu så har jag sneglat på en Mac Studio M2 Max. Den har dock inte de lagringsmöjligheter internt som jag önskar, eller möjligheten att spela spel heller för den delen.... Men ifall man bortser från spel hur skulle en sådan här PC ( se bifogad bild ) ställa sig mot en Mac Studio med M2 Max eller för den delen i jämförelse med den M1 Macbook Pro med 16 GB som jag har nu ur ett prestanda perspektiv? Hur skulle man med en sådan bäst kunna ordna med lagring utan att behöva skruva ihop en löjligt dyr NAS historia?

Jag är inte egentligen intresserad av att kunna spela de senaste spelen i någon superhög inställning. Foto och videoredigering är det primära användningsområdet.

Det här inlägget är skrivet lite väl sent på natten/morgonen. Kom gärna med input ifall jag inte är specifik nog om något.

Bortsett från spel har inte PC en suck mot vare sig M1 eller M2 Max.

Förvisso, men det var inte svaret på min fundering. För en stationär dator ser jag många fördelar med att kunna felsöka själv och kunna byta komponenter.

Hur skulle en PC där Adobeprogrammen skulle flyta på bättre än min Macbok Pro M1 t.ex se ut.?

Ifall en Studio, hur kommer man bäst runt den begränsade lagringskapaciteten bäst på ett smidigt sätt som inte involverar att man har en NAS?

Som Esse säger den har inte en suck.
Men du svarar på dina frågor själv genom att ställa krav på lagring som en Mac inte kan möta. Då finns det bara ett val och det är att skruva ihop en själv.

Sen undrar jag hur ofta behöver man byta komponenter på en dator?
Antar att om man sätter ihop en själv har dom en större benägenhet att gå sönder.

Därför hårdvara i en Mac aldrig strular? Inget i min PC som jag byggt själv som rullat på i snart 10 år har gått sönder. Men komponenter i en dator kan ge med sig. Hårddiskar, nättaggregat, morderkort, grafikkort etc. Det är bara en tidsfråga.

Inte aldrig men väldigt väldigt sällan är min erfarenhet.

Vill du ha möjligheten att byta komponenter och det är viktigt ska du nog bygga en egen dator. Men att den skulle komma nära en M1 eller M2 i prestanda är minimal.

Datorn du plockat ihop kommer klara foto och videoredigering galant, men en M2 Max gör det lite snabbare.
Men verkar superdumt lägga mycket mer pengar på en dator och NAS, och då kan du inte spela på datorn.
4060 är väl mest riktat för 1080-spelande men Ti klarar nog 1440 hyffsat.

Mmm.. Jag är inte så säker

2 gillningar