Parkeringsappar gör att allt fler skickas till Kronofogden

Från sajten:
https://teknikveckan.com/parkeringsappar-gor-att-allt-fler-skickas-till-kronofogden/


image

Tiden där hela bilen skramlade av alla mynt som låg i bilen som var till för parkeringsautomater är över och allt fler betalar sin parkering via en app idag.

SVT rapporterar idag att antalet ärenden som har skickats till Kronofogden som rör parkeringsavgifter via appar har mer än fördubblats de senaste två åren. År 2016 skickades 7 732 ärenden till Kronofogden och förra året låg siffran på 16 530. Det misstänks också att det finns ett stort mörkertal då flera av dessa parkeringstjänster använder sig av externa kreditföretag för att få in skulder. Det mest kritiserade bolaget som även står för den största ökningen av ärenden skickade till Kronofogden är Inteleon som tillhandahåller appen SMS Park och bolaget blev nyligen uppköpt av Easypark.

Undertecknad tycker att apparna helt klart har underlättat parkeringsmomentet och att man slipper springa ut för att förlänga tiden är guld värt. Dock kan det vara bra att se till att ha betalningen direkt kopplat till kortet så pappersfakturorna inte missas att betalas då många bolag har korta förfallotider som lätt kan missas.

Källa SVT

Svårt att förstå för mig. Förr stoppade jag alltid i för mer tid än jag behövde. Nu betalar jag exakt för den tid jag står parkerad. Man påminns ju när man kommer tillbaka till bilen och har även en bortre tid där betalningen upphör om det ändå skulle glömmas. Älskar denna tjänst.

Håller med om att det faktiskt fungerar bra med appsystemet. Nu slipper man springa ut när parkeringsvakten är på ingång. :blush:

Skämt åsido, pakerkingshusen med sin automatiska avläsning av regskylten är riktigt smidig. Allt fungerar helt magiskt och man betalar som sagt endast för den tid man faktiskt parkerat.

Håller med föregående talare. Samtidigt så måste det vart något fel när så många hamnar hos Kronofogden?
Lite som med Klarna, alla säger det fungera så jäkla bra, jag upplever det som sämsta tjänsten någonsin :stuck_out_tongue_winking_eye: (Betalar alltid direkt och försöker undvika dem som pesten, kanske därför jag straffas :wink:

Tycker det fungerar bra, men snälla kan inte parkeringsbolagen gå ihop och lansera en gemensam app. Jag orkar inte fylla min 64 GB-telefon med parkeringsappar :laughing:

1 gillning

Vad har du haft för problem med Klarna?

Största problemet är ju att folk inte betalar… Samt att allt som har med transport att göra går direkt till kronofogden… Man kan inte förhala fakturor och tro man ska få påminnelser och inkasso… De blir en direkt faktura hos kronofogden… För många år sedan åkte jag själv ditt för 10 kr i tullavgift, en prick kom blixtsnabbt… så betala direkt man får fakturan, eller iallafall läs vilket slut datum man har… så e de inga problem!

  1. Första gången jag använde dem (kanske 4-5 år sedan) så betalade jag med kort som vanligt direkt. Fick påminnelse på fakturan senare, min flickvän likaså. De bad om ursäkt och fel kan alla göra men de fick väldigt mycket kritik I media där och då så vi valde att undvika dem så gått det nu gick :slight_smile:
  2. I början av 2018 frågade ett ex mig varför hon fick mina fakturor på Klarna. Mycket märklig historia, men ungefär hälften av de köp jag gjort med kort online via Klarna hade hamnat i hennes Klarna-inkorg. Jag tittar ju ej i min då jag betalar direkt och får faktura i epost så jag har aldrig saknat dem. Men det är rätt integritetskränkande och dåligt. Ex sedan tio år, och henne jag har barn med så skit samma så. Ursäkter ursäkter och erbjudanden om kompensation från Klarna.
  3. Mars i år: Tradera krävde Klarna för att min auktion var dyr (Nintendo Switch). Medlem sen 2004 men ändå, jahopp. Då tänkte jag; vad blir fel denna gång. Klarna skulle sända en kod för att säkerställa att jag var jag. Den skulle de sända till folkbokföringsadress. Nej, det gick inte det heller, tog flera försök Då de sände till en flera år gammal adress och jag fick vänta på pengarna i två månader pga av detta :slight_smile:
  4. Fick än länk att betala för ett bilbatteri förra veckan. Klarna. Säger att jag har fel kortnummer efter fem ifyllda siffror. Provar både Mastercard och Visa. Ringer Klarna. Ringer företaget som håller batteriet och jag kan betala på plats istället när jag hämtar batteriet.

Puh…

Helt otroligt, folk är efterblivna.

1 gillning

Ämne fyfan, då förstår jag att du är duktigt less!

1 gillning

Jag tycker det vore riktigt gött om alla dessa parkeringstjänster kunde ta Swish istället eller dra från ens Visa.
Den där räkningen på 6,40:- är bara jobbig att krångla med i internet-banken.

1 gillning

Easypark använde jag för första gången häromdagen. Där kunde man betala direkt med ApplePay, smidigt.
Blir lite rörigt med flera olika operatörer som sänder fakturor, kanske en av anledningarna till att folk missar det?
Jag har två frekvent använda tjänster i min hemstad, gör jag en roadtrip så dubbleras det lätt.

Jag kör automatiskt via PayPal.

2 gillningar

Förstår inte hur folk ”lyckas”. Samma människor som har samma ”lycka” med Klarna?

1 gillning

Jag hade problem men jävla kuk smspark.
Tror parkeringen kostade typ 4kr, trodde det drogs automatiskt, men det kom en faktura istället som kom fel för jag flyttade å krånglade lite. Fick istället betala typ 404kr för att fakturan sedan skickades till någon indrivare direkt.

Vad har kuk med saken att göra?:sunglasses:

1 gillning

Utgår ju från Geggvecket, så det är kanske relevant? :thinking:

Tycker EasyPark är toppen. Haft sedan start. Kopplat till PayPal

Kan detta vara något för alla som bara vill ha en app?

Känns som en intressant idé