Para AirPods Pro på snabbaste sättet?

Finns det något snabbare sätt att välja sina AirPods Pro när man går till en ny enhet (Mac/iPad/iPhone) än att välja från ljudmenyn? Jag tyckte mig läsa nånstans om att knacka med lurarna på enheten i fråga, men får det inte att funka… :thinking::slightly_frowning_face:

Jag kör detta på Mac!

Jag kör med denna:

Nu är ju Macen kanske inte det största problemet i detta läget, det räcker ju att gå ner under högtalarsymbolen i menyraden så hittar man podsen där. Men att få automatiskt skifte är ju klart det man eftersträvar.

Men det är snarare när man byter mellan iPad och iPhone som det är lite jobbigare. Jag har nånstans fått för mig att det räcker att hålla lurarna nära enheten i fråga, så växlar den automatiskt (NFC-koppling). Men jag måste alltid gå in och välja i Airplay-menyn, vilket stör mig.

Har en iPhone 7, är den för gammal? Fast nej, det stämmer inte, har ju en sprillans ny iPad Pro och det är samma sak där…

:thinking:

Edit: Detta rör sig alltså om när man ska byta enhet. Exempel: Jag lyssnar nu på min iPhone, men så vill jag kolla på något med iPaden. Hur gör man på enklaste sättet för att börja använda podsen med iPaden istället?

Swipa ner från längst uppe till höger på skärmen. Detta kan du göra oavsett om du är på låsskärmen, hemskärmen, eller i ett program. Sen klickar du på ikonen högst uppe till höger och väljer att ansluta till dina AirPods.

Jodå, det känner jag till och det är så jag gör. Tack ändå.

Jag har som sagt inbillat mig att enheterna hittar vrandra helt automatiskt så länge de är nära varandra.

Man blir bortskämd väldigt fort – Innan så växlade jag inte ens mellan enheter eftersom man är tvungen att para om/glömma Bluetooth-enheter. Nu är det jobbigt att välja i en meny. :joy:

3 klick på skärmen är inte mycket!

Det enda AirPods gör när de är nära en annan iOS-enhet är visa ett popupfönster med batteristatus.

Klart att det är världens största i-landsproblem att vi tycker 3 klick är jobbigt. Men jag håller med @carlsson lite. Jag önskar att popup-fönstret som visas borde inkludera en “connect-knapp”.

Och tänk så många som skulle störa sig på denna popup. Ja men den ska man ju kunna stänga av i inställningarna tycker ni då istället. Tänk så många inställningar det skulle bli om alla fick som man ville :slight_smile:

Ja nog är det ett bortsätt i-landsprobelm allt :slight_smile:

Popup:n finns ju redan idag, vare sig man vill eller inte. Min poäng var att eftersom den visas redan skulle den ju kunna inkludera en “connect-knapp” om ens AirPods är kopplade mot en annan enhet för tillfället.

Diskussionen om hur mycket man själv som användare får anpassa är en annan, där jag principiellt håller med dig.

1 gillning

Det är ingen popup när du växlar mellan enheter

Vad menar du? För mig fungerar det så att om jag har varit uppkopplad mot min Apple TV, och efter det stoppar tillbaka lurarna i caset för att sedan vilja lyssna från min iPhone. När jag då öppnar caset så dyker popup:n upp på telefonen med batteristatus. I den popup:n skulle jag vilja ha en “connect-knapp”, istället för att behöva gå in i Bluetooth och trycka “connect”.

Jag skrev växlar mellan enheter. Då tar man aldrig ur AirPodsen ur örat och lägger dom i caset

Hur funkar det om man har två iPhones med olika Apple-ID? Har en jobbtelefon med annat id och undrar hur det funkar med dessa om jag exempelvis lyssnar på musik via min privata lur och det ringer i jobbluren, går det då snabbt & enkelt att koppla över till den telefonen?

Ah, OK. Det har sällan varit min process, att direkt byta mellan enheter.