Påminnelser / genvägar shoppinglista

Fick en tanke som jag trodde jag skulle kunna skapa med smarta påminnelse-listor men verkar inte fungera som jag hade tänkt.

Är det någon smart person här som har en idé hur man bäst kan utföra vad jag vill åstadkomma, med hjälp av appen genvägar?

Grundidé: Någonstans där man samlar på sig maträtter. När man sen ska veckohandla klickar man i t.ex "pankkakor" och mjölk, ägg och mjöl läggs automatiskt till i vår gemensamma lista.

Antingen om man har en lista i påminnelser där det finns deluppgifter (där det innehåller ingredienserna till rätten) eller om man skapar en anteckning (det hade nog varit det bästa, för då kan man även lägga till tips hur man ska laga den som man kan öppna) med titel + ingredienser om man sen kan få in dem till en lista på något sätt via genvägar?

Med andra ord vill jag bygga upp ett bibliotek som jag kan hålla uppdaterad efterhand som vi lagar något nytt, med titel + ingridienser, där vi när vi ska veckohandla väljer i en lista och klickar i x antal rätter, där det sedan fylls på i vår "gemensam handla" lista.

Bonusfråga: Varför använder många anteckningar som gemensam shoppinglista istället för appen påminnelser? Vad är de direkta fördelarna?

Aldrig sett någon använda anteckningar för gemensam shoppinglista faktiskt. Och själv använder vi också Påminnelser. Vi har en gemensam lista som heter ”shopping”, och då räcker det med att säga t.ex. ”Hej Siri lägg till mjölk i shoppinglistan”.

För din huvudfråga, låter väldigt komplext. Pannkakorna behöver ägg men hur vet appen om du redan har ägg hemma eller ej? Du kanske köpte extra, men de har redan försvunnit i några äggmackor? Kräver säkert nån tredjepartsapp, men låter väldigt komplext.

Vi använder Icas app. Går att lägga till erbjudanden direkt i inköpslistan då och varorna sorteras efter avdelning i butiken.

3 gillningar

Tanken är att man väljer fem rätter. En inköpslista skapas. Man kryssar av det man har hemma innan man åker till affären.

Med andra ord vill jag ”vända” på det att göra tvärtom istället för att kolla vad man har hemma och sen fylla i vad som saknas, och automatisera det lite :slight_smile:

Kolla in den här.
Går att köra i docker också.

1 gillning

Om du använder Ica appen kan du söka på recept och sedan lägg till i inköpslistan.
Är ni båda kopplade till samma konto så kommer båda att se shoppinglistan i appen och även i handscannern i butik.

2 gillningar

Tycker också det är en utmärkt lösning ICA har här.

För egen del är den bara lite knölig när jag råkar hamna på Coop, Willys eller CityGross och måste gå med ICA:s app i telefonen genom den butiken. :crazy_face:

Vi handlar främst på Ica. Har även Coops app då vi handlar vissa varor på erbjudanden där.

1 gillning

Vi använder appen Recipe Keeper, finns våde till iOS och Mac. Där lagrar vi alla recept, sjukt smidigt och man kan se bara ändra antal portioner så ändras mängden ingredienser efter det.

Vi planerar även hela veckan i Måltidsplaneraren, du kan lägga till recept i inköpslistan så läggs ingredienserna till där automatiskt tillsammans med mängde du behöver under veckan.

Det sista jag gör inna jag handlar är att antingen lägga in det i ICA Appen om jag åker till ICA, annars för jag över det till Willys onlinehandel.

1 gillning