En iMac (2015) med intern SSD vägrar starta, hittar ingen startdisk. Om man startar upp i Recovery alt. på extern disk hittas dock den interna enheten, men det går inte att göra något med den (montera, radera etc). Finns det något man kan göra, förutom att skrota?
Kör den på en extern SSD, lär väl fungera ok.
Jag körde externt disk länge (på modellen innan din iMac) innan jag öppnade och stoppade i en ny disk. Lite stökigt att göra och jag kanske inte fick ihop den riktigt, riktigt rätt men tillräckligt bra.
Ifixit har säker guide till din: iMac Intel Repair - iFixit
Jo, visst funkar det att köra på extern disk, men frågan var om det går att göra något åt den interna disken (förutom att skrota/byta ut den)? Den lär ju inte vara helt död, då systemet inte bara hittar den utan även kan läsa hur mycket av diskarian som faktiskt används.
Berätta vilken modell på iMac du har så kanske vi kan svara bättre, generellt så är väl de mindre modellerna (21,5 tum) mindre servicevänliga.
Sorry! Det är en 27” iMac (missade den detaljen).
Någon som har några idéer här?
Som det låter så är disken felaktig, dags att byta den.
Det finns många instruktioner på nätet hur man gör, men man måste vara lite händig och ha lite delar och verktyg.
Skulle det fungera att försöka laga den med DiskWarrior tro? Via extern disk/usb-minne.
Tyvärr kan inte DiskWarrior bygga om APFS-diskar på det sätt som det ibland kunde fixa HFS+.
Om inte Skivverktyg klarar att ens radera/formatera disken så är det tveksamt att något tredjepartsverktyg fixar det. Men i felsökningssyfte kan det vara värt att testa disken i ett externt kabinett, för att utesluta att felet beror på annat hårdvarufel i iMacen.
Välkommen till Bubblan!
Ja, att skruva ur disken är naturligtvis ett alternativ. Frågan har dock hela tiden handlat om felsökning med disken på plats. Är det inte (åtminstone liiite) konstigt att enheten kan läsas av systemet om den faktiskt är paj?
Jag skulle säga att det är vanligare att en trasig hårddisk kan detekteras eller läsas till viss del, än att den bara skulle ”försvinna”. Även när det gäller SSD.
Du har säkert redan testat allt, men noterar i bilden i första inlägget där du försöker radera disken i Skivverktyg att du markerat en container på disken. Fallerar kontroll/reparation/radering även när du markerar ”Samsung SSD” i vänsterkolumnen?
Japp! Jag har provat på alla nivåer, med samma resultat. Även diskutil via Terminal har testats utan framgång. Ska man konstatera att disken är paj då... Eller kan någon komma på nå't ytterligare trick?
Är det en originaldisk eller är den monterad senare? Jag fick samma problem med min iMac 2017 men den byttes utan kostnad på garanti (5 år)
Teknikerna lyckades rädda all data.
Disken är redan utbytt en gång (ej original) och garantin upphörde dessvärre redan innan det diskbytet skedde.