På jakt efter kylbox till bilen (12V)

På jakt efter kylbox till bilen, 20-25l eller nåt sånt. Har ni några bra tips? Vad har ni själva?

Man vill ju ha kyld dricka med sig på roadtripparna. :slight_smile:

Mekonomens Carwise har fått bäst i test i både Norge och Sverige, någon som har en sån?

2 gillningar

Jag köpte en sån här för 1 år sen och med tanke på priset är jag nöjd. Så länge man inte fyller den för mycket , så det inte finns så mycket plats för luft att flöda , så kyler den bra. Termostaten har visat 4-6 grader.
Jag vet inte hur välisolerad den är jämfört med andra kylar men så länge det inte är för varmt så tycker jag den höll sig någorlunda kall i några timmar efter man stängt av bilen.

Negativa med den är att det bildas rätt mycket kondens när man öppnar/stänger några gånger och det vattnet samlas så klart i botten. Inte så jättefräscht med en soggig juicekartong :stuck_out_tongue:
Handtaget har börjat ge sig, den ramlar ur sin infästning på något sätt , har inte kollat så noga utan bär den mer försiktigt om den är full.

https://www.clasohlson.com/se/Kylbox-12-V,-20-l-Asaklitt/p/31-8215

1 gillning

Har själv titta på denna : Dometic CFX3 25 - Kyl och frysbox, 25 l | Dometic.com .

Ganska dyr dock, har aldrig ägt en kylbox så vet inte vad som jag ska förvänta mig :stuck_out_tongue_closed_eyes:.
Men de har har även ett batteri som kan driva den om tanken är att sova ut några dagar.

Har främst kollat på boxen och batteriet, för att ha som backuplösning hemma vid eventuellt längre elavbrott.

2 gillningar

Nice att ha med batteri också !
Dometic är väl lite av kylboxarnas rolls royce så den där är säkert grym

Dometic har de bästa AC maskinerna också men tveksamt om priset motiverar en kylbox. Carwise är lite av ett budgetmärke men betydligt billigare än Dometic. Frugan köpte en Biltema kylbox men jag tror inte vi använt den än vad jag kan minnas.

3 gillningar

Vi har en Dometic som går på både 12 och 220V. Den har fungerat väldigt bra både i bil och som extrakyl på altanen vid större fester. Köpte Dometic pga av hög kvalitet vilket visat sig stämma.

3 gillningar

vi har dometic 35 liters. omöjligt för oss att handla frys/kylvaror annars.
Den har en blåtandskoppling som jag använt en gång :slight_smile:

1 gillning

Hehe vad är idéen med blåtanden, kan man göra något mer än att se temperaturen ? känns som en väldigt onödigt grej att ha… men samtidigt är jag avundsjuk med min clas Olsson kyl :stuck_out_tongue_closed_eyes:

mm.. man kan ställa tempen, se temp historik och sådant. kul engång, ganska onödigt eftersom det finns en liten skärm på framsidan.

1 gillning

Det är ju mest användbart när det är en massa menyer att hoppa runt i som typ programmera en robotklippare. På en kylväska är det ju lite overkill kan ju tyckas då man ändå måste vara relativt nära denna.

2 gillningar

Kylboxarna klarar oftast bara att kyla i förhållande till omgivningstemp. Dometic har även absorptionsteknik eller kompressor. Då får du rejäl kyla oavsett utetemperatur. Vi har en 35 liters man kan ha 12 volt, el, eller gas för kylning. En faktor för vårt val var att absorbtionstekniken är knäpptyst. Tycker många kylboxars fläktar låter för jäktigt. Särskilt om man tältar.
Vad erna haft en med kompressor för då kan man frysa saker också. :grinning:

3 gillningar

Köpte den från Mekonomen, använt nu på 14 dagars roadtrip, är grymt imponerad av vad den presterar, slänger i något fryst/is så det blir en boost i början sen håller allt sig kallt och fint under färd och åtminstone i 2 dagar utan att behöva vara inkopplad.

Klart prisvärd och har funkat finfint för oss. Fick den för 499.

1 gillning

Är den så välisolerad alltså så den håller kylan så länge ? Isåfall blir det nog ett köp

Märkte i somras att den jag länkade tidigare i tråden gick från 5 grader till 20 bara över natten om den inte var inkopplad trots inte allt för hög temperatur i bilen :frowning:

Hur är ljudnivån på den ? Min låter för mycket så därför behöver jag koppla ur den när jag ska sova , tänk typ hur en AC låter i ett sovrum så högt låter kylen i bilen när man ska sova där :stuck_out_tongue:
Edit: såg på databladet att den har en ljudnivå på 38 db, hittar tyvärr inte info om det på asaklitt:en

Har inte provat sova med den, den har bara varit igång när jag kört. Har haft den i baksätet bakom mig och den surrar lite, men inte så värst tycker jag.

Inte haft några bekymmer alls att hålla kylan när den är avstängd.

1 gillning