Övervakningskamera med solpanel

Från sajten:
image

Trådlösa och batteridrivna säkerhetskameror i all ära men att behöva ladda dessa är så tråkigt. Som tur är finns det lösningar för detta i form av smarta tillbehör i form av solpaneler.

Det här med att enkelt kunna hålla koll på sina omgivningar och ägodelar är numera ganska vanligt. Förekomsten av smarta säkerhetskameror på marknaden är idag väldigt stort och många tävlar i både det ena och det andra när det gäller funktioner och specifikationer. En stor fördel med en del tillverkare är utbudet av tillbehör som gör att du som användare kan få ut lite mer av dina investerade pengar. Amerikanska företaget Arlo som har ett stort utbud av säkerhetskameror för våra smarta hem har tagit fasta på detta och vi har fått tillsänt oss en Arlo Essential XL Spotlight Camera samt en tillhörande solpanel för test.

Vän av ordning frågar sig kanske varför man inte lika gärna köper en kabelansluten kamera för att lösa problemet med att behöva ladda upp batterierna. Nja, ibland kanske förutsättningarna inte medger anslutning med kabel eller så orkar du helt enkelt inte med arbetet med att tillkalla en elektriker som ska installera ett uttag utomhus. Solpanel som tillbehör till en kamera är faktiskt väldigt skönt vilket vi återkommer till i denna recension.

Det här är säkerhetskameran Arlo Essential XL

Arlo Essential XL Spotlight Camera ser ut som i princip alla andra kameror från Arlo med skillnaden att den är lite mer avlång än en del av deras andra modeller. Därav namnet XL vilket innebär att den har ett större batteri som sägs räcka upp till ett år. Nu är detta i och för sig inget jag kunnat testa då kameran bara varit installerad i någon månads tid. Däremot säger mig min tidigare erfarenhet av kameror från såväl Arlo som andra tillverkare att detta inte alltid stämmer. Det handlar i mångt och mycket om var en kamera placeras – händer inget alls om dagarna framför kameran så kan det säkert bli upp till ett år men om den är placerad och täcker ett område där det händer mycket om dagarna så minskar också batteritiden drastiskt. Något att tänka på…

Givetvis är den väderskyddad och har de vanliga funktionerna som idag förväntas av en modern säkerhetskamera. Detta innebär tvåvägskommunikation och en del andra finesser, bland annat mörkerseende i färg vilket börjar bli allt vanligare nuförtiden. Däremot ligger upplösningen kvar på 1080p när många andra tillverkare numera erbjuder minst 2K. Detta finns också hos Arlo men då får du välja en av deras andra modeller. Anslutning sker till ditt wifi-nätverk alternativt en basstation från Arlo om du har en sådan.

I förpackningen finns det som behövs för att snabbt komma igång utöver själva kameran. Ett justerbart fäste med tillhörande skruvar och pluggar samt en laddningskabel modell kortare och lite dokumentation. Lite överraskande att Arlo fortsätter envisas med mikro-USB för laddning när mer eller mindre alla andra gått över till USB-C.

Som sagt, formfaktorn påminner en hel del om övriga kameror i sortimentet där även denna har en inbyggd spotlight som lyser upp vid detektering av rörelse. Formfaktorn är helt okej i mina ögon då den rundade designen innebär att vatten rinner av kameran när det regnar.

Det medföljande fästet kan skruvas i antingen undertill eller baktill beroende på hur man vill montera upp kameran. Bra att det finns alternativ vilket kan göra det lättare att få till en optimal placering av kameran när det gäller upptagningsområde.

En sak som dock fortsätter att störa mig är att Arlo envisas med att mer eller mindre linda in sina kameror i plast. Detta när många andra företag försöker att minska sin förbrukning av plast eller går över till smartare lösningar för att skydda produkterna. Kom igen nu Arlo, det är 2023 och vi skulle inte behöva ha onödig plast kring produkterna vi köper!

Arlo Essential XL passar perfekt med tillbehöret Arlo Essential Solar Panel Charger

Tillsammans med kameran fick vi även med en solpanel som ansluts till denna. Med en Arlo Essential Solar Panel Charger så slipper du nämligen problemet med att ladda upp batteriet i tid och otid. Detta innebär en säkrare drift, mer flexibel installation i och med att du inte ska behöva stå och klättra på en stege eller annat när det är dags för laddning.

Solpanelen är ett tillbehör som finns att köpa till Arlo Essential-serie av kameror så den fungerar tyvärr inte med hela deras sortiment. Så dubbelkolla vad du har för kamera innan du rusar iväg och köper en solpanel. Konstruktionen är ganska enkel, en panel med fast kabel som kopplas in i kameran (mikro-USB) och ett justerbart fäste med tillhörande skruvar och pluggar.

Installation av Arlo Essential XL + Solar Panel Charger

Först av allt gäller det att fundera ut var solpanel och kameran ska placeras. Fundera gärna både en och två gånger innan allt skruvas på plats för om solen inte når panelen så har du heller ingen nytta av den. I mitt fall valde jag att montera kameran så att den har uppsikt över våra bilar och solpanelen placeras då i ett västläge vilket innebär att den kan ladda upp kameran under eftermiddagen. I en optimal värld så ska ju det mesta som nyttjar solenergi finnas i söderläge i rätt vinkel mot solen men i verkliga världen vet vi att det inte är så alltid. Mina solpaneler är monterade i västläge vilket fungerar bra för min del så då borde även Arlos solpanel göra det!

Skruva i de tre skruvarna efter att du funderat färdigt när det gäller den tänkta placeringen för både kamera och panel. För min del blev det “under tak” eller rättare sagt under en del av det utskjutande taket och hängrännan vilket innebär att kameran är hyfsat skyddad mot väder och vind även om detta inte behövs tack vare kamerans IP-klassning.

Solpanelen valde jag att montera på sidan av taket, på gaveln där vindplåtarna finns monterade. Estetiskt kanske detta inte är den snyggaste placeringen men å andra sidan så kan jag vinkla den något om det skulle behövas för att solens strålar ska träffa.

Så här ser det ut underifrån och kabeln löper sedan in undertill och fram till kameran. En fördel med den här typen av installationer är för övrigt att man ser på nära håll att det behövs lite skrubbande av både det ena och det andra. Man är ju normalt sätt inte uppe och klättrar på denna höjd så då vet jag vad jag mer ska göra i sommar…

Anslutningskabeln från solpanelen ansluts till kamerans ladduttag (mikro-USB) på undersidan. Kabeln räcker till och blir över och jag hade möjlighet att putta in den överflödiga kabeln i ett litet utrymme under takpannorna vilket var praktiskt.

Som sagt, det blir nog även läge för att tvätta av undersidan på hängrännorna i sommar. Tack för det Televerket!

Installation i appen Arlo Secure

Precis som med andra kameror jag installerat från Arlo så är det en enkel process där appen är tydlig i sina anvisningar om hur du som användare går tillväga. Se bara till att hålla tungan rätt i mun när det gäller vilken modell du har så att det blir rätt hela vägen. I detta fall ska vi alltså installera en Essential XL Spotlight.

Då jag har tillgång till en basstation från Arlo hemma så väljer jag att installera kameran via denna. Fördelen med det istället för direkt anslutning till mitt wifi-nätverk är att kameran då exponeras i Apple Home vilket är den primära plattformen för smarta hem som jag använder hemma. Tänk på att kolla så att du har täckning där du tänkt att placera din säkerhetskamera.

Under installationen förklaras en del av kamerans funktioner på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Föredömligt och tydligt vilket aldrig är fel när det gäller installation av enheter i det smarta hemmet. Här nedan får vi en snabb genomgång av såväl spolighten som upplösning, nödsiren och slutligen tvåvägskommunikationen.

I appen går det att få notiser om vad som upptäcks, detta genom Arlo Secure-abonnemanget. En person detekterades vilket ju var helt korrekt när jag ser grannen cykla förbi ute på gatan. Under enhetens inställningar finns en hel del möjlighet och jag går inte närmare in på dessa då de är ganska självkförklarande. Notera även batteristatus som ligger på 98 % vilket jag hoppas den ska hålla hela tiden sedan så länge solen skiner.

Jag tycker också att appen har fått ett lyft sedan den uppdaterades till den nya versionen. Allt har på något sätt blivit lite mer logiskt om man säger så och det är nu lättare att hitta olika inställningar men också betydligt enklare att få en överblick och kunna skräddarsy vilka kameror som ska synas.

Användning av Arlo Essential XL + solpanel

Så här ser det ut när solpanelen är på plats och visst sticker den ut en del men om jag nu ska slippa ladda kameran så är det en smäll jag gärna tar. Det jag är ute efter här är ju att slippa ta fram stegen, klättra upp på denna för att montera ner kameran och sedan ladda den och återigen sätta upp den på sin plats igen. Har man bara en eller två kameror är detta kanske inget problem men jag har i runda slängar 13 säkerhetskameror monterade utomhus där hälften är trådlösa och behöver laddas då och då. Givetvis är det så att inte allas batterier tar slut samtidigt så det blir ett evigt dragande av stegen fram och tillbaka. Det är detta jag hoppas slippa med en solpanel kopplad till kameran. Under testets gång har det visat sig fungera mycket bra och någon enstaka gång har den dippat ner till 78 % men det är ändå fullt tillräckligt för att kamerans drift ska tuffa på och göra vad den ska.

Monteringen av säkerhetskameran vid första försöket var inte helt optimal då den fångade upp en del av gatan utanför. Det är ju inte tillåtet att filma ut mot allmän väg så denna justerade jag ner efter att ha tagit lite bilder.

Tittar man på bildkvaliteten så är denna helt okej för att vara 1080p, åtminstone i dagsljus. Färgerna är också helt okej i Arlo Essential XL så här har jag inget direkt att anmärka på.

Däremot upplever jag ibland en del konstigheter i bilderna där vissa områden blir pixlade. Givetvis kan detta bero på många orsaker, inte minst belastningen på mitt nätverk som i dagsläget har lite för många kameror installerade. Detta hoppas jag kunna komma tillrätta med under sommaren då jag kommer att se över mina kameror och troligtvis ta bort en del som mer eller mindre övervakar samma områden.

Emellanåt så är det värre med strömningen av bildmaterialet vilket då ger en ofrivillig blurrning. Nu är denna kamera ansluten til en basstation och inte direkt mot mitt wifi-nätverk men å andra sidan så är basstationen också ansluten till mitt wifi – kanske det är överbelastning? Eller kan det vara så att kameran är monterad för nära hängrännorna som är i metall och där denna kanske stör signalerna på något sätt? Nu killgissar jag ganska friskt men mitt wifi-nätverk täcker upp mer än tomten så det bör inte vara något räckviddsproblem, snarare kapacitetsproblem i så fall hos min TP-Link Deco M9 Plus…

För dig som eventuellt är nyfiken på hur Arlo Essential XL står sig mot Arlo Go 2 så är det inte mycket som skiljer alls. Trots likheten så känns Essential-modellen något smidigare men som sagt, ingen större skillnad här inte.

Arlo Essential XL Spotlight Camera har stöd för Google Home, Amazon Alexa, Samsung SmartThings samt IFTTT. Det är även möjligt att få stöd i Apple Home men då krävs en basstation för att kameran ska exponeras.

Arlo Secure

För full funktionalitet och tillgång till alla extra funktioner som kameran har så krävs ett abonnemang på Arlo Secure. När du installerar kameran medföljer 3 månaders provabonnemang så att du kan bekanta dig med alla möjligheter. Något att tänka på då en del av dessa försvinner om du inte väljer till Arlo Secure när provperioden löpt ut.

Med Arlo Secure får du identifiering av personer, fordon, djur och paket. Du får också smarta meddelanden direkt på låsskärmen med en ögonblicksbild av det som kameran fångat. Även rörelsezoner kan sättas upp i Arlo Secure och med animerade förhandsgranskningar så fås en videosammanfattning när bildmaterialet förts över till biblioteket.

Recension: Arlo Essential XL + Essential Solar Panel Charger

Fördelar

• Slipp ladda batteriet tack vare solpanelen
  • Solpanelen möjliggör flexibel installation
  • Stöd för Apple Home via basstation
  • Bra batteritid utlovas
  • Smidig och enkel installation

Nackdelar

• Krav på basstation för Apple Home
  • Abonnemanget Arlo Secure krävs för maximal funktionalitet
  • Behövs allt verkligen plastas in?

Detaljer

Tekniska specifikationer Arlo Essential XL:

• Certifieringar: FCC, CE, IC, EU RoHS, EU-REACH, EuP1275, WERCS
  • Mått: 120 x 64.2 x 86 millimeter
  • Vikt: 490 gram
  • Upplösning: 2688 x 1520
  • Maximal videoupplösning: 4 megapixel
  • Synfält: 130° diagonalt
  • Sensorstorlek: 85 millimeter
  • Spotlight: 6500 K, 42 Lux @1 M
  • Mörkerseende: Högeffektiva infraröda LED-lampor (850 nm) med IR-filter
  • Ström: 5V 2A, 100–240 V AC, 50/60 Hz
  • Digital Zoom: 12x
  • Mikrofon: En mikrofonuppsättning med brus- och ekoreducering
  • Ljud: Tvåvägsljud med full duplex
  • Statuslampor: 2 LED-lampor (blå och orange)
  • Nätverk: 802.11 b/g/n
  • Batteriets livslängd: 12 månader
  • Laddningstid: 7 timmar via kamera, 2,9 timmar via tillbehör
  • Arbetstemperatur: -20 – 45 °C
  • Färg solpanel: Vit eller svart
  • Kompatibel med: Arlo Essential XL Camera, Arlo Essential Spotlight Camera, Arlo Essential Camera

Rekommenderat pris för Arlo Essential XL är 1 790 kronor och mer information om säkerhetskameran finns att läsa på hemsidan. Arlo Essential solpanel har ett rekommenderat pris på 695 kronor och mer information om denna finns att läsa här.

Sammanfattning

Att kombinera en trådlös säkerhetskamera med en solpanel har visat sig vara en lyckad lösning. Under den tid jag testat denna lösning hemma så har jag inte behövt ladda kameran eller ens vara orolig för att batteriet ska ta slut, inte ens under min semester. Även om Essential XL har ett batteri med en drifttid på upp till ett år så känns det tryggt med en ansluten solpanel. Det gäller dock att tänka till innan när det gäller placeringen för utan sol - ingen nytta heller. Arlos kameror levererar ganska bra resultat och appen har blivit betydligt bättre sedan den uppdaterades. Det är föredömligt enkelt att lägga till något i appen då den är tydlig hela vägen. Att det sedan finns stöd för Apple Home är en bra bonus också även om det krävs en separat basstation för detta. Många av funktionerna i Essential XL finns även hos Arlos andra modeller vilket gör att skillnaderna ofta inte är så väldigt stora. Stundtals kan det till och med bli lite förvirrande när man försöker överblicka deras sortiment.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri