Övervaka temperatur i kyl och frys

Haha. Man får både råd att köra HA och köpa hubben. Tror log att tidsbristen kommer att lita åt M2 hubben och kanske längre fram skaffa en Raspberry Pi 4 eller liknande för att testa på HA.

Gör det enkelt för dig själv. Köp en Aqara hub och kom igång. Som du säger, vill du utöka sen går det ju bra och du har en hub som du kan sälja eller lägga i en låda och samla damm. :slight_smile:

Jag började med Aqara hub och gick över till HA efter ett tag, men det var bara för att jag var nyfiken, inte för att jag behöva det. :slight_smile:

2 gillningar

Bor du stort är det ingen nackdel med extra Aqara hub, just för räckvidden av de prylar som inte meshar (de batteridrivna)

Sett någonting om detta, men går det verkligen att koppla ihop flera Aqara hubbar för att utöka nätverket? Har fått för mig att det är t.ex. Aqara/Xiaomi devices som är konstant anslutna till ström som gäller?
Tyvärr blir man låst till enbart Aqara/Xiaomi/Yeelight om man köra deras hub...

Är rätt skönt att bara köpa vilken Zigbee device som helst och ansluta.

Blir det inte så med Matter att man kan lägga in vad som helst så småningom i Aquara hubben? Den ska bli eller är redan Matter kompatibel av vad jag läst.

Beställde pHub och sensorer igår, ska bli kul att installera senare idag när prylarna dyker upp.

2 gillningar

Hur gick allting?

Det gick bra. Har haft det ett tag nu och har fått några varningar när frysen inte varit komplett stängd. Vilket är nice. :slight_smile: hubben är i huset och sensorerna i garaget, men det verkar vara som att signalen går igenom kyl och frys samt tjocka betongväggar för att fungera.

Ska nog komplettera med någon vattensensor att ha under diskbänken.

Gjorde liten miss när jag satte larm, då satte jag att den skulle gå i ett alert mode eller vad det hette. Givetvis så hade jag i början inte gjort att den slutar larma. Vilket jag erfor när jag var i butik telefonen börjdae larma var 20e, 30 e stund. :slight_smile: Hjälpte inte att lägga på tyst läge eller något.

den larmade hela vägen tills tempsensorn gick över satt temperatur. annars larmade den vid varje tempförändring. nu har jag satt det larmet att bara larma en gång. :slight_smile:

1 gillning

Har du tagit tag i detta?
Går i liknande funderingar, dvs fasa ut Sector.

Inte än. Men inom något år kanske det sker. (Beroende på hur mycket jag kan pruta ner sector)

Jag fick ned det från 507:- till 435:-
Men jag är en värdelös förhandlare :man_shrugging:t2:

Vi har massor med aqara sensorer och kameror hemma. Vi lämnar typ alltid olåst hemma, men om någon går in på gården får jag notis i mobilen och samma om någon av dörrarna öppnar när vi inte är hemma. Fungerar riktigt bra. Får leveranser rätt ofta och är rätt smutt att se när de lämnar av paket hemma på uppfarten.

Jag har installerat Alarmo via HomeAssistant, men inte aktiverat det fullt ut än. Tror inte vi behöver det egentligen.

Jag kör Alarmo parallellt med Sector Alarm. Det funkar rätt bra tycker jag. Har också kameror så man kan se själv direkt om det händer något, om man har möjlighet att kolla notisen vid tillfället larmet går. Grejen dock är att både jag och frugan har jobb där vi inte kan vara tillgängliga på mobilerna hela tiden och då är det ju bra att ha ett larm som är uppkopplad till larmcentral, speciellt om det skulle börja brinna.

Jag föreslog för frugan att fimpa Sector, men hon var inte så sugen på det. Men kommer fortsätta att köra Alarmo parallellt :slight_smile:
Vill ju kunna starta automationer när larmet får, som att tända upp lampor osv. Det går ju inte med Sector.